• Anonym

Sjukersättning och studera?

Hej,

Är det någon som vet om det är tillåtet att studera när man har sjukerättning. Jag har varit sjukskriven länge funderar på att göra ett försök att plugga. Har för mig att jag läst någongång på FK:s hemsida att man from jan skulle ha rätt till sjukersättning när man pluggade..men det kanske inte gäller nu när det är ny regering..

ngn som vet?

• Svar på tråden Sjukersättning och studera?
  • Anonym

Det får man inte. Kan man plugga så får man ta studielån! Studier jämförs med arbetsförmåga och pluggar du ändå och inte meddelar fk så kans du bli både återbetalningsskyldig och polisanmäld om de kommer på det efteråt.

De nya regelerna angående studier och sjukersättning from 2007 innebär att du kan ansöka om att lägga din sjukersättning vilande under perioden som du studerar.

• Anonym

Ok, tack för ditt svar..

Studielån får jag inte då jag redan har förbrukat mina veckor.

Jag tror inte jag klarar att plugga, men skulle vilja göra ett försök och isåfall är det ju tryggt att få ha vilande sjukersättning.

Tyckte väl att det lät lite konstigt att man skulle kunna få pengar för att plugga...

Tack igen för ditt svar

• Anonym

Observera att jag skulle ALDRIG plugga utan att meddela Fk detta!...

• Anonym

Ok, men vad hade du tänkt leva på? Vilande sjukersättning innebär att den läggs vilande och ingen utbetalning sker, men att den finns där så du kan koppla på den igen om det skulle visa sig att du hoppar av sudierna. Så lån måste du ju ta ändå?

• Anonym

Nej, jag får inget lån..

Har inget jobb och har aldrig haft något. Har mått dåligt i så många år, så det känns som att min enda möjlighet att komma in i arbetslivet är att utbilda mig, för vem vill anställa någon utan utbildning eller erfarenhet.

Jag får leva på min sambo under studietiden

• Anonym

Går det inte att få studera som rehabilitering?

Kolla om det går. Det kan ju vara värt ett försök?

• Anonym

Nej det får man inte. Fk bekostar inga studier.

• Lilanthe

Om du har aktivitetsersättning så kan du få studera.

• Anonym

Nej, jag har inte aktivitetsersättning, men däremot sjukersättning (samma som aktivitetsersättning men det heter annorlunda när man är över 30 år)

• Lilanthe

Prata med försäkringskassan, det kan gå, beror på vad du har för problem, och vad de anser skulle vara bra. Är helt individuellt.

Svar på tråden Sjukersättning och studera?