Hur tillagar jag röda linser ?
hur många delar vatten och hur många delar linser ska jag ta ?
hur många delar vatten och hur många delar linser ska jag ta ?
Koka som pasta och häll av vattnet som blir över när det är klart. Tar ungefär 10 min.
Av någon konstig anledning tar Eldorados linser betydligt längre tid på sig, typ 15-20 minuter. En skillnad mot pasta är att det inte finns någon risk för att det ska klibba, därför behöver du inte lika mycket vatten. Dubbelt så mycket som mängden linser typ.
på påsen står det 25-30 minuter som tillagninstid men inga mängder, tack för hjälpen.
Jag tar bara på en höft när jag lagar linser - ca 2/3 vatten 0 1/3 linser. Smakar sedan av dem under vägen o anser de klara när de är mjuka. Röda linser blir gärna lite mosiga i konsistensen och så ska de va!
jag har ju ätit linsoppa förut så jag vet hur dom ska smaka, dom är god
åh jag har precis köpt ett paket röda linser (eldorados). Måste bara få hoppa in i tråden lite och ställa en fråga om det är ok för dig, Lucifer.
Vad har ni till era röda linser? Jag har själv bara ätit dom vid sidan av salladen när man har varit på restauranger och ätit. Behöver gärna lite tips!
Linsgryta
Fräs färska champoinjoner med vitlök, fräs sedan purjolök och därefter gul lök.
Häll över krossade tomater.
Under tiden har du kokat linser, helst röda enligt min smak.
Krydda grönsaksröran med någon slags buljong, peppar, salt och eventuellt basilika eller timjan och mer vitlök. Har du en skvätt matlagningsgrädde hemma kan du hälla i den men det går utmärkt att låta bli. När det har puttrat ihop häller du i linserna.
Låt puttra ihop lite till, servera med quinoa (eller ris eller bulgur).
Voilà!
Låter toppen studenten! :) Det där måste jag testa. Men vad är quinoa för något? Aldrig hört...
Quinoa är ett frö som tillagas typ som ris. Det är i sig tämligen smaklöst men utmärkt att ha till en hetare gryta eller att krydda direkt i kastrullen under kokningen. Mycket proteinrikt. Nu finns det dessutom att få tag i på en del vanliga mataffärer, t.ex. av märket Saltå Kvarn.