• Anonym

Smittat bebis med förkylning...

Är anonym eftersom jag inte vill oroa föräldrarna till bebisen i onödan - därmed inte relaterat ämne...

Jag har tillbringat hela helgen hos min kompis, som fått en bebis för en månad sedan. Nu har jag blivit förkyld, är sträv i halsen och det har börjat rinna i näsan! Jag kände ingenting i helgen utan det har brutit ut idag! Jag är så rädd för att jag har smittat bebisen. Vad kan hända om en sån liten bebis blir sjuk? Vad innebär det om hon får RS-viruset? Tycker ni att jag ska ringa och säga något till föräldrarna, så de är uppmärksamma?

• Svar på tråden Smittat bebis med förkylning...
  • Sefyria

Du kan ju alltid höra av dig till din vän och tala om att du är sjuk. Du visar bara omtanke för hennes bebis om du gör det, tycker jag. Men jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för om bebisen skulle bli förkyld nu, förkylningar är ju nåt som går just nu i senhösten/vintern. Skulle bebisen bli förkyld är det ändå inget som säger att bebis blev smittad från just dig, det kan lika gärna ha vart från någon annan familjemedlem eller föräldrarna själva.

• Anonym

ok, tack! Jag ska ringa till dem. Men vad innebär det om bebisen får RS-viruset, och är alla förkylningar RS-infekterade?

• Sefyria

Om alla förkylningar är RS-infekterade, vet jag faktiskt inte. Min bebis på 7 månader har hittills bara vart förkyld en gång och det var tidigare i höst. En vanlig förkylning som inte påverkade andningen. RS-virus påverkar andningen och ger så kallade apnéer. Jag googlade lite granna och hittade detta:

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=21127

De olika kapitlen förklarar det mesta, som t.ex hur RS-virus börjar med en helt vanlig förkylning fast där hostan eskulerar alltmer och orsakar slem i halsen som gör det svårt att andas.

Om bebisen blir förkyld är det ingen fara, näsdroppar och högt liggläge under sömn hjälper många. RS-virus kan man som förälder se om ens barn fått genom att han/hon börjar hosta -> hostan eskalerar -> slem bildas i halsen -> hög feber -> svårt att andas -> rosslingar från bröstkorgen.
    Då måste barnet under läkarvård för att fastställa diagnos och oftast får barnet andas i en särskild mask för att frigöra de slemtäta luftvägarna. Det är ju bra om alla föräldrar vet detta så du kan ju upplysa din vän lite försiktigt - inte för att oroa henne men ändå uppmärksamma henne på viruset.

Hoppas det hjälper dig lite.

• Anonym

Tror du kan vara lugn faktiskt =)
    Om du är förkyld + har feber smittar du.
    Eftersom förkylningen bröt ut idag tror jag inte att det är någon fara!!
    Har också träffat bebis när jag varit förkyld på det villkor att jag inte har feber =)

• Anonym

Sefyria: Tusen tack för informationen! Jag tror faktiskt inte heller att det är någon fara. Jag är mest snorig idag och har inget slem i halsen! Jag ska ringa och upplysa mamman!

• Sefyria

Gör du så, och du - krya på dig!

Svar på tråden Smittat bebis med förkylning...