• Anonym (fundersam)

Någon som fått låna på bank trots många förfrågningar

på uc tex?
    Vad räknas som många förfrågningar?

• Svar på tråden Någon som fått låna på bank trots många förfrågningar
  • Anonym (?)

Vad är uc? Vad menar du med många förfrågningar?

• Anonym (fundersam)

På upplysningscentralen. Om man vill låna pengar gör dom en kreditupplysning på en, och då ser tex banken om man har för många förfrågningar, vilket innebär oftast ett nej till ett lån.

• regnbågsbebis

Undrar bara hur långt bak i tiden som banken ser kredisupplysningar? är det ett år bakåt i tiden eller längre? Någon som vet?

• Anonym (banken)

Hejsan!
    Ska försöka hjälpa med det jag kan då jag jobbar på bank med krediter. Hos uc (upplysningscentralen) samlas information om krediter och förfrågningar i samband med krediter. Krediter är allt från bolån, vanliga lån, kreditkort och till avbetalningar hos tex ett möbelföretag. Förfrågningar är inget stopp för en kredit men om du tex har sprungit runt och tagit en uc för lån hos tio olika banker men inte fått en kredit då ses ju inte det som något positivt. Men är det tex förfrågningar hos en tv-operatör, ett kreditinstitut och ett möbelföretag så är det inga problem. Hos uc kan vi på banken se förfrågningar tre år tillbaka (tror det är tre år i alla fall). Många förfrågningar är väl kanske över tio den senaste månaden....
    Har du fler frågor kan jag försöka hjälpa dig!

• Anonym (fundersam)

ja jag hittade det nu .. 36 månader kan dom se.
    Alla banker är ju så olika verkar det som

• Rebekah84

UC registrerar tidigare kreditupplysningar, s.k. förfrågningsuppgifter, och i vissa fall den kredit som prövats. Uppgiften betyder inte att en kredit erhållits. Förfrågningsuppgifterna ligger kvar i 36 månader.

• Rebekah84

Alla banker använder UC (Eftersom UC ägs av bankerna, billigast så )

Så det är nog mer fråga om vilken banktjänsteman som ser över en låneförfrågan! Det går nog bra ska du se med lånet, lycka till!

• Anonym (fundersam)

tack, känns lite bättre, de sista vi hade är sen 05, men dom försvinner ju inte föränns 08, och vi ska ta lån nu våren 07.

• Anonym

Jag vet att man kan få låna i alla fall. Många förfrågningar hos UC behöver inte innebära mycket lån eller dålig ekonomi.

Tex en som byter mobilabbonnemang väldigt ofta har många förfrågningar eftersom mobiloperatörer gör sådana. Jag själv byter typ två gånger om året nästan känns det som och jag har ändå fått lån till att köpa lägenhet.

• Kaijsa

Jag jobbar själv i finansbranschen och har inte riktigt samma uppfattning som min kollega i tidigare svar.

Många förfrågningar innebär inte i sig att det är svårt att få lån. Många förfrågningar hos exv olika bostadsinstitut innebär inte att risken i en kredit ökar då det är vanligre att de som har en god ekonomi och är särskilt försigkomna shoppar runt efter den bästa räntan då de vill ta huslån. Har du däremot många förfrågningar från "dåliga" kreditgivare kan det ha en viss negativ inverkan på din kreditansökan. Med "dåliga" menas i detta fall exv. postorderföretag. Oftast är det bara människor med dålig ekonomi som behöver ta dessa typer av krediter.

Men om allt annat i din ekonomi ser bra ut spelar inte heller detta någon roll. Det är endast om det "står och väger" om du ska få krediten eller ej som det kan ha en viss betydelse.

Svar på tråden Någon som fått låna på bank trots många förfrågningar