• Pussmun

Villaförsäkring 4900 kr/år. Dyrt?

Vi har tagit en villaförsäkring hos Folksam via facket och försäljaren fick det att låta som ett drömpris. Hon sa att det var den överlägset bästa försäkringen eftersom den var via facket. När jag i efterhand (=dumt) har börjat kolla runt verkar det dock inte alls billigt. Det är ju en mängd olika faktorer som påverkar priset men jag har inte hört ngn som betalar så mkt?

Någon som har kunskap inom ämnet?

Vad betalar ni?

• Svar på tråden Villaförsäkring 4900 kr/år. Dyrt?
  • Tomas79

Det låter jäkligt mycket.. vi letar efter en försäkring för vårat radhus nu!

• Ickan

Vi har Folksam via facket och betalar 219 kr/mån för villaförsäkringen och ca 900 kr/år för hemförsäkringen. Vanlig villa i Växjö tätort.

• Ickan

Men eg ska jag ta mig i kragen och göra om villkoren där. Iom facket så har vi fullvärdesförsäkring på lösöret och det låter ju bra men om något händer så är det jättesvårt att få pengar sen. Man måste bevisa exakt vad man hade och vad det hade kostat. Då känns det bättre att bestämma med Folksam att det gäller grejer för 1 miljon eller vad man nu vill och sen får de betala det om huset brinner ner.

• Pussmun

Tomas: Jo, det verkar onekligen dyrt!

Ickan79:
    Ja, precis det där med lösöret har jag också tänkt på. När vi kollade upp andra bolag så skulle man ange värdet på lösöret men Folksam struntade i det. Det tyckte vi kändes skönt för det är ju lite jobbigt att uppskatta värdet. samtidigt verkade det konstigt. Tycker du alltså att det är bättre med försäkringsbolag som kräver att man anger värdet på lösöret?
    Vi bor på en mkt mindre ort i norra Sverige och därigenom borde ju premien vara lägre, eller?

Det här med försäkringen gör mig galen! Känns som om det är så viktigt men vilken djungel! jag vill ju bara koncentrera mig på huset och slippa allt det här tråkiga ...

• Ickan

Det låter verkligen som en hög premie. Maila runt lite till de andra bolagen o hör er för.

O ang lösöret så har jag hört från folk som haft "fullvärde" att de har haft väldigt svårt att få ut pengar sen när något hänt eftersom de inte haft bevis för att grejerna fanns. Om man säger 1 miljon tex så betalar man ju premie därefter och då är det inte samma problem.

• Pussmun

Nu har jag sagt bort Folksam och tagit Trygg Hansa istället. det blev mindre än halva priset, 2299 kr. Jippie!

• Tomas79

Nu ringde jag runt till en massa bolag.. Jag valde drulle och plus färsärkingar och allt "lull lull" i alla bolag.

Jag tog trygg-hansa 3289 kr.. Då med 10 000 självrisk på byggnaden och 1200 på lösöret.

De andra låg på över 4000 kr!

• Missboss

Jag oxå ringt runt till massa bolag idag för att kolla villaförsäkring till vårt nybyggda hus. De flesta låg runt  4000 kr per år men trygg hansa var billigast. Vi har ju våra andra försäkringar där oxå.

• Moa38

Vi har Folksam och betaler 2100/år men sedan har jag alla andra försäkrningar där med och det gör väl att det bli billigare kan jag tro. Skulle fått betala minst det dubbla hos andra bolag.

• baby2006

Vi har vår villahemförsäkring hos Länsförsäkringar och vi ger strax under 3000:- /år för den inkl. drulleförsäkring, o reseförsäkring...

Stolt mamma till Ludvig-04 & Ebba-06,
  • soldis

beror ju helt på hur måna kvadrat du har på villan. Vi har försäkrat 215 kvadrat så för oss blir det ganska dyrt.

Svar på tråden Villaförsäkring 4900 kr/år. Dyrt?