• Eliin

Behöver akut hjälp med mått mellan handfat och spegel i badrum

vi är i fullt sjå med att renovera vårt badrum och i dag undrade hantverkaren som kaklar hur vi vill ha handfatet och spegeln i avstånd till varann då vi ska ha mosak mellan spegeln och handfatet.

Handfatet är 130 brett (dubbelt) och 65 högt och kommer fästas i väggen på standardmåttet 85 cm från golvet. Spegeln vi valt är 130 brett och 80 högt och nu är frågan hur långt över handfatet vi ska sätta spegeln?? Det borde ju finnas något typ standardmått, men frågan är VAD???

Är 30-35 cm från handfatet lagom dvs. 115-120 cm från golvet med tanke på att den är 80 hög??

Jag behöver lite smakråd och tips på vad ni har för avstånd emellan. Det är bara en spegel och inte spegelskåp. Bild finns i mitt galleri under badrumsrenovering

• Svar på tråden Behöver akut hjälp med mått mellan handfat och spegel i badrum
  • Ickan

Nej, något standardmått finns (nog) inte. Men om spegeln placeras så att den hänger med överkant på ca 200 cm så blir underkant 120 cm fr golvet. Då kan nästan alla se, kort som lång. Ev kan ju spegeln höjas lite om man inte vill ha den så lågt.

• pr32

Jag har bild i mitt galleri på hur vi gjort... Vi valde att sätta mosaik den biten så det går jäms med blandaren.

Svar på tråden Behöver akut hjälp med mått mellan handfat och spegel i badrum