• vera82

Hur gör ni som ammar med alkohol?

Tänker ni vänta med o dricka tills ni ammat klart eller pumpar ni ur eller hur gör ni?
    Har hört att sugtekniken kan sabbas om man pumpar ur o ger flaska men om man bara gör det nån enstaka gång då?
    Tänkte inte dricka än på ett tag men det vore mysigt o dricka lite vin här framöver.

• Svar på tråden Hur gör ni som ammar med alkohol?
  • vårsol

När jag helammar kan jag dricka ett halvt glas vin, mer känns inte okej för jag vill inte bli påverkad när jag har hand om mitt barn. Delammar jag så kan jag dricka lite mer för då är det lättare att vänta lite längre. Har inte gett flaska eftersom jag inte vill störa sugtekniken.

• vera82

Vad menas med delammar då? Ger du ersättning också lr?
    Vet inte alls hur jag ska göra.

• Jungfru1985

jag gav min pojk flaska en gång pga dålig viktuppgång. jag kämpade i 3 veckor för ville åtminstone delamma men d funkade inte. han bara skrek..det tog mej 18 dagar innan jag lyckades amma han överhuvudtaget efter förlossningen och så blev d så. jätte ledsen över d..

• Emelie82

När min kille på 4 mån somnat inför natten vid 18-tiden så har det hänt att jag druckit ett glas eller två. Har hänt någon enstaka gång att han vaknat och velat amma, har gjort det och sen har han sovit gott vidare - ingen skade skedd Nu tar han flaska så nu får han ersättning om jag druckit. Klart du kan pumpa ut och ge på flaska om du vill det, någon enstaka gång borde inte förstöra det. Min kille tar vilket som, har ingen betydelse för honom.

• bambigirl

Jag helammar och har druckit ett halvt glas vin utspritt över en kväll ett par gånger och ammat ändå. För mig går gränsen snarare vid när jag inte kan ta hand om sonen än när alkoholhalten i mjölken blir för hög... Efter 2 glas vin har jag hört att alkoholhalten blir som i 7up.

• Emelie82

Ja, det var i "kalla fakta" eller nåt sånt som dom testade alkoholhalten i mjölken, kom fram till att det fanns nästan inget i mjölken. Tycker också det handlar mer om att kunna ta hand om bebisen, skulle kännas väldigt fel o oansvarligt att vara halv lullig om han skulle vakna.

• turpeter

Detta har ju diskuterats förut och kommer säkert bli samma heta potatis som förra gången, men iallafall.

Alkoholhalten i din mjölk är samma som i ditt blod. Säg tex att du blir berusad så du har 0,0005% (0.5 promille) i blodet och då har du samma halt i bröstmjölken. Det är lika med 0% alkohol i bröstmjölken. Men så mycket kan du inte dricka för då kan du inte ta hand om ditt barn.

Alkoholen i bröstmjölken försvinner samtidigt som den försvinner ur blodet (2cl/timmen förbränner man). Så när du är nykter är även mjölken "ren".

Sen kan man ju ifrågasätta ifall en ammande mamma bör dricka alkohol av andra skäl men barnet får inte i sig alkohol från mjölken.

• Tindrande

Jag tog 1 glas vin på kvällen när snuttan somnat, hon sov från 7-02 förut.
    Nu har hon ändrat sömnen så nu struntar jag i att dricka tills hon blir lite äldre och tar välling eller nåt när hon vaknar, eller om sömnen ändras tillbaka.

Vet att många säger att man kan dricka fast man ammar, men jag vill inte chansa.

• vera82

Jag hade inte tänkt o ens dricka ett glas vin när hon är hemma.
    Jag tänkte mer på sen första gången man lämnar bort henne om jag har pumpat ur tillräckligt innan om jag kan dricka eller om jag måste vänta jättelänge nästa dag för att kunna amma henne.

Svar på tråden Hur gör ni som ammar med alkohol?