• MrsToobe

Hemliga tecken på tangentbordet!?!

Fick nys om ett "hemligt" tecken igår hehe men var kan man hitta alla andra hemliga tecken? Ska jag sitta o försöka klura ut det så lär väl datan krascha

Tips? Nån som vet?

• Svar på tråden Hemliga tecken på tangentbordet!?!
  • evita

vaddå, undrar jag åxå??????????
    gillar ju hemligheter... hihi...

• MrsToobe

om man trycker till exempel
    alt o sen 0160 så blir det mellanslag... fast ett ihållande sådant.
    Typ som att man vill in en bit o skriva i texten..

så här

• jebe

oki... nä några sånna kan jag inte....

• jebe

Fast rätta mej om jag har fel: men kan man inte lägga in "egna" sånna snabb-komandon på sin dator?

• MrsToobe

ingen aning

¢ ¤£©§D>8§1☻♣♠♥☻ exempel på hemliga tecken

• MayaPiraya

alt + 225 blir ett ß

• förstföderskan

alt+176= ░
    alt+173= ¡ (upponervänt utropstecken)
    alt+145= æ
    alt+555=+
    alt+55555= ♥

mm maaaassa fler!

• hobnob

Det är nog inte så mystiskt som hemliga tecken. Det är väl ascii-koder?

• jebe

hahahaha, alt+555= ett ynka litet + ???? det finns ju ändå... Vad ska man med dessa till?! *nyfiken*

• Fillifjonkan

Det är ju egentligen inte "hemliga tecken". Alla bokstäver och tecken på tangentbordet (samt sådana man inte får fram utan olika tangentkombinationer) har ett numeriskt värde, en motsvarighet i html-kod samt som ascii-tecken.

ä tex är ä med html-kod, samma bokstav med ascii-kod är å

• MrsToobe

tack för länken precis va jag ville ha
    Det jag menade me hemliga tecken va såna som inte syns på tangentbordet

• Esping

Om man åker utomlands och använder ett tangentbord som inte är svenskt så saknas å, ä och ö, och då är dessa 'hemliga' kommandon jättebra!

• Esping

Om man åker utomlands och använder ett tangentbord som inte är svenskt så saknas å, ä och ö, och då är dessa 'hemliga' kommandon jättebra!

• Lilla Ap

Om du går in på "teckenhanteraren" på din dator, så kan du se hur du gör alla "hemliga" tecken... ;P

om Teckenhanteraren inte finns på "start"--->"program" --->tillbehör
    så rekomenderar jag att du söker efter den bara.!

• Isfjord

Öppna programmet Teckenuppsättning i mappen systemverktyg. Välj ett typsnitt, klicka på ett tecken och koden står nere till höger.

ÄäÖö är enkla att få fram utan sådana tecken.
    Man kan använda ¨ som på svenska tangentbord sitter till höger om Å, kan sitta på andra platser på andra tangentbord. När ni klickar på den händer ingenting, när ni sedan klickar på en annan tangent hamnar prickarna ovanför.
    ¨ (mellanslag efter)
    ë ÿ ü ï ö ä

• Isfjord

Konstigt.
    "Esping Idag 17:17 - NR: 1458338" var sista inlägget när jag skrev, när jag skickade kom "Lilla Ap Idag 17:21 - NR: 1458368" in mellan. Det skickades Kl 17.17, då var jag inte enns hemma.

Svar på tråden Hemliga tecken på tangentbordet!?!