• Tisseltott

Är man för ung för att planera barn vid 21 års ålder?

Många här på FL verkar tycka att det är total skandal att skaffa barn före 25 års ålder. Själv fyller jag alldeles snart 21 och är SÅÅÅ sugen, men hindrar mig pga inkomstfrågor och annat.
    Men jag förstår ändå inte, hur kan man säga att man är FÖR UNG vid min ålder? Dom som inte vill studera och göra karriär då? Jag har vänner som varit tillsammans sen dom var 13, i 7 år. Dom har varit sambos i ett (ynka ) år. Dom har jobbat över ett år (har därmed säkrad SGI). Klarar man den perioden utan att växa ifrån varann så vet jag inte vad annars som skulle kunna separera folk...
    Blir bara så satans LESS på denna åldersnoja!

• Svar på tråden Är man för ung för att planera barn vid 21 års ålder?
  • Kajsan

För att svara på din fråga:

Ja oftast, men inte alltid.

• Tisseltott

Dom som inte studerar ELLER vill göra karriär ska det ju stå...

• sweety88

Samma här!! Menar egentligen vad e en ung mamma? Något osm samhället skappat o gett oftats en negativ bild :/

• micorazón

jag fick min prins när jag var 22, har mött mycket motstånd!! människor kan va hemska!!

mitt råd är: planera barn om det ä vad du vill! men kolla upp allt först. Det är inte mkt man får i SGI, men nu har ni två tillsammans kanske bra ekononomi om du skulle ha låg SGI. Jag var ju ensamstående...
    Jag vet att många har det väldigt jobbigt om dem inte får bra SGI och därför inte får njuta fullt ut av föräldraskaoet utan hela tiden har pengaproblem.

Jag tycker personligen att 21 är den bästa åldern att skaffa barn!!!! :) så kör hårt, lycka till!

kram

• AbsoluteCilla

hehe ja är ny fyllda 20 och har två barn och klarar mig super bra! =)

• Lussekatten87

nej,de som tycker så är nog medelålders kvinnor som hade svårt att skaffa barn,eller fick barn sent i livet.då tror man sig veta att "ja det var ju bra att vänta!" men hur mycket bättre mamma blir man egentligen av att vänta tills man e 30???
    jo man blir en trött mamma,kanske arbetat för mycket..mm.
    har man allt som krävs för att ta hand om ett barn,bostad ekonomi,jobb,mycket kärlek,kommer det att gå!! jag är bara nitton,min sambo 20,vi bor i en egen trea,båda jobbar och sliter och vi planerar vårt första barn!! så GO FOR IT!!Jag tror inte det e bra om åldersskillnaden e för stor...men nu får jag väl höra att jag är "ung och dum " av nån 30 årig mamma här *haha*=D

• Tisseltott

micorazón: Skulle kört hårt om det inte vore för sambon! Jag är jätteredo. Jag vet vad det innebär till 110 procent. Antar att männen mognar senare. Satans kvinnohormoner!!

• Elina87

Du är inte ensam om att vara less på åldersnojan, för att bli en bra förälder behöver man inte uppnå en viss åldersgräns och genomgått vissa saker/faser i livet, det handlar om hur man är som person och vad man värdesätter och prioriterar i livet.
    Vi struntade i alla normer och oskrivna regler och bestämde oss för att skaffa barn unga (jag 19, han 22 och har BF för bebis 8:e december)
    Visst är vi kanske yngst i vår föräldragrupp, och självklart undrar många hur man ska klara det utan att kanske fråga det rätt ut, men vi anser att det här var rätt beslut för oss och hur framtiden kommer att te sig vet varken vi eller andra par som bestämmer sig för att skaffa barn oavsett ålder och livserfarenheter.
    Det som stör mig mest är att det verkar helt okej att vara 30 + och bara ha varit tillsammans med sin partner några månader innan man bestämmer sig för att skaffa barn medans det är helt olämpligt att man som 18-20 åring bestämmer sig för att skaffa barn fastän man haft ett fast stabilt förhållande i flera år.

En sak som jag fått bevisat på vägen tack vare föräldraträffarna är att alla blivande förstagångsföräldrar har lika mycket funderingar, frågor och nervositet inför det som komma skall oavsett om man är 19 eller 35:)

• Lussekatten87

jag vet att det kan vara så har frågat släktingar ,men ,det beror på vad man jobbar som ,har man stort ansvar så kan det bli så...

Svar på tråden Är man för ung för att planera barn vid 21 års ålder?