• ebben

"REGGIO EMILIA" inspirerat dagis-VAD är det?

vad egentligen innebär det?
    VET NÅN??

Jag har pratat med föreståndaren på dagiset,men blev inte klokare för det?? Bla bla,allt är ju SÅ flummigt-man tar barnet för vad det är o det får utvecklas i sin takt ...
    Jaha tänker jag,får de inte det på "vanliga" dagis då??

• Svar på tråden "REGGIO EMILIA" inspirerat dagis-VAD är det?
  • Sofie1979

Hej!

Hittade lite länkar som kanske har något läsvärt. Vår dotter började på dagis i aug nu i år, hennes dagis är en reggio emilia förskola. Det jag märker är mycket positivt. De lär barnen att de KAN själv, enkla saker som plocka bort sitt glas på bordet, sätta på sig kläderna själv osv.... 

http://www.ur.se/forskola/reggio.html

http://www.reggioemilia.se/

• ebben

Tack,ska läsa sen.Hinner inte nu......
    Ville egentligen ha en kortfattade beskrivning......så jag skulle slippa läsa långa länkar !
    men tackar.......

• ebben
    ,tack tack..........
    Ska kolla upp länkarna sen.......har 2 små vildingar runt mig nu är svårt att skriva/läsa......

har ett "vanligt dagis" o ett sånt precis bara typ 200 m från där jag bor.VILL gärna ha ett nära! av massa skäl......men var lite "rädd" för det där reggio då jag inte vet vad det innebär.
    Ska så klart kolla upp bättre-ska inte ha in barnen förrän aug 07,Om jag ens behöver det då.......
  • ebben

Låter fortfarande lite flummigt då jag snabbläst lite .....i nån av länkarna.
    Håller de bara på o måla o sånt?
    Nä,fattar jag att de inte gör,men det låter lite "märkligt"?
    HUR ska jag veta vart mina barn skulle trivas bäst?

• smulan76

Isacs dagis är Reggio Emilia inspirerat. Vi är nöjda men har ju inget att jämföra med heller...

Vad jag har förstått så är deras grundtanke att barnet KAN.
    I vardagliga situationer uppmuntras dom mycket att tex klä på och av sig själva, ta maten själva, duka av, att hjälpa varandra vid påklädning , mat osv.

Sen är det meningen att dom ska få välja vad dom vill göra. Att dom inte bara springer omkring och busar liksom utan att "nu vill jag måla", "nu vill jag bygga med klossar", "nu vill jag läsa bok" osv Att dom själv bestämmer det till en viss gräns, det ska inte vara pedagogerna som talar om vad dom ska göra och hur länge.

Vårt dagis har också mycket tema-arbeten, i höst har det varit sniglar, dom har haft sniglar i en bur och matat dom, målat av sniglar, läst om sniglar, gjort sniglar i lera, sjungt om sniglar mm mm

Sen vet jag ju inte vilket av allt detta som är RE, eller helt enkelt vanlig förskolepedagogik!

• Lillgangstern

hmm, lucas dagis e me dt, jag vet väll inte exakt vad dt innebär men dt e väll mkt skapande, att man ska utvecklas och inte bli störd i leken å så...

Mamma till världens bästa Lucas!
  • Lillgangstern

utvecklas i leken ska dt stå!

Mamma till världens bästa Lucas!
  • Tjej 83

min syster var på intervju på en reggio emilia förskola
    hon sa de va så rent o fint överallt. inga lekasaker elelr grejer framma.
    så fort barnen lekt med något så plockas de upp från golvet eller bort från bordet.
    visst görs la det på en vanlig förskola med. men där måste man ju ibland tjata på barnen.
    men de måste de inte på reggio emilia.
    men de med maten vet jag inget om.
    men på en anlig förskola jag jobba på så åt vi i matsalen på skolan o då fick ju alla plocka fram o bort tallrik o glas själva. men då va de ju 4-6år.

menar ni att 1-3åringar med plockar fram o bort?
    det får de göra på vissa vanliga med. då de har dukbarn varje vecka som plockar fram sen får de plocka bort sitt egna.

så vad reggio emilia går ut på vet jag inte hehe

• vickis75

Tanken med Reggio Emilia är väl en del i stil med "det kompetenta barnet". Alltså att barnen kan - och att man ska utgå från deras egna intressen.

T ex om förskolan har tema "maskar" så ska temat formas efter vad barnen har för funderingar och idéer istället för att pedagogerna klurar ut vad de tycker barnen ska göra.

Saker ska utgå från barnens perspektiv.
    Och mkt arbete med empati också. Att man kan hjälpa varandra och sådär.

Förskolan där vår son går är Reggio Emilia-inspirerad och det är bara positivt kan jag säga. Det är inte så flummigt som det låter --- de uppmuntrar barnen till att de kan själva, stärker självkänsla och empati. Än så länge har jag inte sett en enda nackdel.

Förvirrad, men klok som en pekbok ändå!
Svar på tråden "REGGIO EMILIA" inspirerat dagis-VAD är det?