• arwen

Hur vet jag skillnaden?Fosterrörelser eller tarmar??

Den senaste veckan har jag kännt en massa underliga saker i magen..Men jag vet inte om det är tarmarna eller bebben..Det känns på en massa olika sätt..oftast känns det mest på vänster sida men även lite på mitten och ibland på höger sida..Om det är bebisen, rör den sig då oftast på ett ställe i magen eller bytar den om?Alltså kan den ha "favoritställning"??Finns det på något sätt man kan ta reda på om det är bebisen eller tarmarna?V.17+2

• Svar på tråden Hur vet jag skillnaden?Fosterrörelser eller tarmar??
  • ullis79

det är säkert bebben som du känner!!! Låter som det! Tarmarna känner man ju så högt upp å dom sprattlar inte omkring vad jag vet... :)
    Nedre delen av magen ska det kännas som om det rör sig då är det nog bebben som är ute å simmar... :)
    Jag är i v.17+6 å känner både när den rör sig å när den sparkar. Prova å ligg still på sängen en stund med handen på magen, då brukar man känna om man har tur...
    lycka till!!
    ps. vi borde ha ungefär samtidigt då va??? Ska ha den 25:e juni!

• ullis79

ps. igen. tittade inte på namnet förens nu.. :) har ju hälsat på i ditt krypin... vet ju att vi ska ha samtidigt nästan... :) skyller på trötthet. :)

• Mausiii

Känner du av tarmarna i normala fall? När du inte är gravid, alltså...

De första sparkarna jag kände, kändes som om jag hade småfisk i magen som sprattlade till.
    Nu, i vecka 24, är sparkarna ganska kraftiga och jag har känt av dem varje dag i en månads tid. I bland känns det tydligt att jag får sparkar på tarmarna eller kissblåsan. Då kan det bli brått!
    Annars känns det ungefär som ofrivilliga muskelryckningar i magen...

I början känner man sparkarna lättast på kvällen, när man sitter framför TVn eller alldeles innan man somnar.

• Mausiii

Och ja - bebisen tumlar runt ordentligt därinne när man är i vecka 17. Den har fortfarande gott om plats att röra sig! Och den rör sig hela tiden, även när den sover - fast man inte känner nåt!

• Millans hustru

Ja man kan känna barnet mest på ena sidan. vårt barn känns mest på höger sida. Ibland långt ner, ibland högt upp, i bland in mot mitten men väkldigt sällan känner jag av den på vänster sida.

• arwen

Oki tack för era svar!!Jag hade ngt sånt för några år sedan när jag inte åt tillräckligt med fibrer..men det var inte alls så mycket som nu..Och jag känner det mest på kvällarna, kanske någon gång på dagen men väldigt svagt..

Svar på tråden Hur vet jag skillnaden?Fosterrörelser eller tarmar??