• smultronsaga

Varför bajsar valpen flera gånger per natt?

Hej!

Håller snart på att bli galen! Våran valp på 13 veckor har plötsligt börjat bajsa och kissa ca 5-6 gåger per natt! Har inte varit så här tidigare utan det har börjat för några dagar sen. Vad gör vi för fel? Ledsen

• Svar på tråden Varför bajsar valpen flera gånger per natt?
  • Nilla2005

Har ni bytt foder? rastas den ordentligt precis innan sov-dags?

Till slut kom lyckan!
  • smultronsaga

Nej vi har samm foder som alltid och så tar vi bort maten vid 19.00 för att han ska kunna smälta maten innan sovdax. Och rastar honom ordentligt gör vi ju med!

• Vilja00

är han bra imagen? hur gammal är han o hur mycket mat får han per dag o per mål?

• smultronsaga

Allt började i lördags natt med att han var dåig i magen pga att han ätit majs som rammlat ner på golvet när vi hade en liten gäst här. Dagen efter var allt som bort blåst. Han är 13 veckor. Maten sår framme hela tiden eftersom uppfödaren gjorde detsamma.

Han bajsar ju även på dagen och då är det ju varken hårt eller löst?!

• Vilja00

dela upp maten i 3-4 givor under dagen o sista målet vid 18 tiden. Gå sista rundan vid 22-23 tiden o ställ klockan så du kommer ut med honom efter 6 timmar. Pröva det en vecka o se om du kan bryta mönstret.

• Hallonpajen

Jag tror absolut på att ge maten uppdelat som Vilja00 skriver - det är viktigt att de får äta på regelbundna tider - en sån liten valp 4 ggr/dag. Om den står framme hela tiden äter han kanske mycket sent på dagen och då är det inte konstigt om han blir nödig under natten.

• flixflax

Tror med på 3-4 mål mat om dagen! Blir mer rutin över det hela då. Men valpar är ju väldigt oberäknerliga.

Vart har du hunden? Är den instängd? Bästa är ju att ha den i någon typ av komposthage och ha tidningar där i och en liten sovplats. Då kan den ju inte gå runt i alla fall och sover kanske bättre. Så fort de rör på sig blir det ju nödiga nästan.

• smultronsaga

Hej och tack för alla svar! Ska verkligen testa det här med 4 gånger om dagen! Det konstiga är ju att det är nu han har börjat med detta, annars har han ju sovit hela natten och kanske max vaknat 1 gång för att gå ut och kissat?! Han sover i våran säng och säger till själv genom att väcka oss eller sätta sig vid säng kanten och gny. Han är helt rumsren så jag vill inte börja nu med att lägga ut tidningar.

Var ute nu och tog upp nattens bajs i trädgården och det är faktiskt både lösare och ljusare än vad det brukar vara? Nu har det ju förstås regnat men iallfall. Det är så svårt det här, man blir ju orolg samtidigt som man inte vet om detta är normalt? Känns skönt att det finns så många som kan ge goda råd här!

• Birgitta2

Är han vaccinerad med de vaccinationer han ska ha? Det är jätteviktigt! Och om han nyss är vaccinerad kan det vara en reaktion på vaccinet.

En hund skall aldrig ha mat stående framme. De är inte som katter, och deras magar fungerar inte så heller. En liten valp ska ha mat 4 ggr om dagen. Från fem mån ca upp till 1 år kan du ge tre gånger och därefter 2 ggr om dagen. Vissa hundar behöver bara mat en gång om dagen, det är individuellt. Jag gav alltid mina två gånger om dagen även i vuxen ålder.

Ge aldrig mat direkt efter promenad. Låt kroppen vila en halvtimme innan fodergiva.

Jag skulle nog ringa en veterinär om det inte blir bättre inom ett par dagar. Är han lös i magen i natt också, så ge majsvälling i många små portioner imorgon så magen får vila. Och sen introducerar du vanligt foder ett några dagar i mindre portioner.

• smultronsaga

Hej igen!

Han blev vaccinerad för ca 1 och en halv vecka sen med den anda sprutan i raden.
    Jag hade också läst att man skulle ha bestämmda mat tider men när jag frågade uppfödaren om vilka tider hon hade haft så sa hon att hon hade haft maten framme hela iden och det hade on haft med alla sina hundar. Så trodde jag att det var så det skulle vara?!
    Idag har jag inte låtit maten stå framme, så det är bara att vänta och se om det blir bättre inatt eller de kommande nätterna! Ska även ge honom sista målet nu klockan 18.00.

Tack så mycket för alla tips tar mer än gärna emot fler!

• Vilja00

vuxna hundar kan mycket väl klara att reglera fodergivan själva. Finns många hundar som funkar bra på det (framför allt hundar med magkatarr benägenhet.) Själv ger jag det inte, bla för att jag vill veta exakt vad mina hundar får i sig, jag har tre hundar o två är riktiga matvrak (de skulle aldrig klara den friheten utan att göra ständigt slut), vill veta direkt om någon blir dålig, vill inte ha mat stående framme o riskera att få bakterier/parasiter el dyl i maten.

Om jag nu inte räknar hel fel så bör det här ha inträffat 3-4 dagar efter vacc. ? rätt /fel? Om han inte blir bättre så gör ett vet besök o ta ett avföringsprov, då får du veta om ngt är fel. Jag hade inte mocklat med annan mat.

• smultronsaga

Hej

Han blev dålig en vecka efter vacc. Inatt var bajsade han flera gånger också! Finns det något jag kan ge honom som gör att han blir hårdare i magen?

• Birgitta2

Låt magen vila. Ge majsvälling några dagar och inget annat. Det är riktig skonkost. Sen kokt fisk och kokt ris i mycket små doser. Ju längre tid det går med diarré desto värre blir det och längre tid tar det att läka. Har du ringt veterinär än? Det kan vara risk för uttorkning på en så liten valp om han får gå för länge lös i magen.

• Namaste72

Hej, det finns ett foder hos veterinären som är kanon för hundar med ont i tarmen, Hills i/d tror jag. Samt, i värsta fall, en medicin som stoppar upp, men den fås bara av vet. Diarré kan vara svårt att få bukt med. Du borde nog ringa veterinären, så han inte har något annat i tarmen som irriterar (något han svalt kanske?)
    Jag har alltid fått rådet att svälta vovven 1 dygn, men vatten ska han ha så klart.

• Bergtuvan

Första tanken var att den "protesterar" mot ngt, de brukar ju bajsa inne då men sen såg jag att det var en liten valp och att det sker nattetid så det kanske inte är ngt sådant.

Vet att kokt ris eller fisk är mycket effektivt!

• smultronsaga

Hej alla!

Efter mycket om och men så har det gått en hel natt utan att han bajsat! Gav honom kokt ris de 2 sista målen. Tack till er alla som svarat och kommit med goda råd!

• Birgitta2

Va bra! Jag tror att just nu bör lilla magen få vila. Troligen har han fått i sig nåt som inte är helt bra. Valpar tuggar ju sig det mesta (jag hade en jycke som vi kallade för "den gröne stenätaren Han åt sten, massor av sten!). Så kör skonkost några dagar ska du se att magen hämtar sig.

• Bergtuvan

Smultronsaga: Guuud så söt han var!!! Verkligen jättefin, vilken tur att det kanske verkar ha löst sig!

Lycka till i fortsättningen!

Svar på tråden Varför bajsar valpen flera gånger per natt?