Kakel
Vad kan det kosta med vanligt vitt kakel i köket över diskbänk spis.
Och vad kan det kosta med helkaklat badrum litet.
Vad hittar man priser. Och vad kan arbetskostnad bli?
Tacksam för svar.
Vad kan det kosta med vanligt vitt kakel i köket över diskbänk spis.
Och vad kan det kosta med helkaklat badrum litet.
Vad hittar man priser. Och vad kan arbetskostnad bli?
Tacksam för svar.
Kakelpriser beror ju på vart man handlar, men relativt biligt kakel kan man hitta på tex k-rauta och bauhaus om du har det i närheten. Vitt vanligt kakel kan gå på ca 150kr kvadraten och uppåt. Hade för mig att det fanns billigare själv när vi har letat nyligen, men det har väl blivit ganska populärt nu så då steg priserna.
Arbetskostnad är det bäst att begära in offerter av från olika hantverkare, det är ju så mycket som beror på, men räkna med 60 000 minst. Det skulle vi ha fått betala ungefär för vårt lilla badrum 4m2 om vi inte gjort allt utom vvs själv... Då fick vi dessutom bra priser på mtrl eftersom sambon jobbar i hantverksbranchen.
Tänk på att arbetskostnaden inte förändrars så mycket beroende på antal kvadrat eftersom samtliga moment ska göras oavsett storleken. en kvadrat hit eller dit förändrar inte så mycket.
Kakelpriserna styr ju en hel del med. dessutom är tätskikten under kaklet riktigt dyra också...
Hoppas du blev lite klokare.
Tack för svaret. Läste jag rätt 60 000 kr. Vad ingår då. Byte av allt i badrum. Kan man inte behålla det man har i badkar toastol och handfat.
Vi har precis fixat i ordning vårt badrum på ca 5 kvm (se bilder i mitt galleri). Kakel och klinker gick på ca 8 300 kr, arbete (inkl alla fuktspärrar, fix och fog) betalade vi 9 600 kr för. Vi tänkte först behålla wc och handfat men hur kul var det när allt annat blev nytt och fint.... Vi har inte fått fakturan på allt än men har kalkylerat med att allt som allt ska det landa på ca 40 000 kr. Vi har då köpt duschhörna IDO Showerama, duschblandare Mattson Orion, duschstång Mattson Aragon, handfat m pelare Svedbergs, blandare handfat Svedbergs, WC IDO Trevi 960e och installerat dimmer (utfört av elektriker). Vi fick ta ut rörmokare för att förlänga rören vid duschen och det kostade ca 1700 kr.
OJ, vad dyrt. Det trodde jag knappt men ok. Få se om det blir kakel i badrummet då eller våtrumstapet.
Vårt kakel kostade ca 350 kr/kvm men visst finns det snyggt och bra standardkakel för betydligt mindre. De stora (20x20 cm) plattorna på golvet kostade ca 400 kr/kvm och de små (10x10 cm) runt 600 kr/kvm men de satte vi bara 0,8 kvm i duschhörnan.
15x15 plattor vitt finns från 79 kr/m2 på tex bauhaus
Marie IE B: Har ni då använt fackfolk till allt? Och det landar på cirka 40 000 kr? I vilken del av landet bor ni, sådant spelar ju lite roll också? För vad man får betala hantverkare menar jag. Det är ju ett rätt bra pris. Trodde att det skulle gå på ca 65 - 70 000:-
ok jag hamnar på 15000 för ett badrum. känner hantverkaren.
sen badrums inredningen (ek)... skulle kosta 30 000kr fick den ny för 500kr och fuktspärr osv är inräknat i priset 15000kr. Som tur e jobbar jag i rätt bransch samt man kommer över kap.rummet är på 12m2 golv ... och ska både lägga klinker o kakkel
Joonas: Vi har inte fått kvitto på arbetet med kakling/golvläggning om man säger så.....
Det vi gjorde själva var att riva ut allt gammalt och sätta upp ett extra lager gips. Rörmokare var här och förlängde rören till duschblandaren och satte dit den, elektriker var här och satte dit en dimmer. Allt annat har vi monterat själva. I de 40' har jag dessutom räknat ord butikspriser på dusch, WC och blandare. Vi har fått köpa det via en snickare vi känner så vi får hans inköpspriser = ca 40% rabatt på butikspriserna.
Vi bytte allt i badrummet. Tro mig, när man gjort allt så fint så vill man inte gärna sätta tillbaka gammalt porslin o dyl. Åtminstone kände vi så. men visst går det.
Vi letade bra priser under lång tid. Om det inte är akut med badrummet så rekomenderar jag att läsa annonser på erbjudande och samla grejorna hemma tills man har allt. Då slipper man göra en massa dyra panikköp för att hantverkare står och väntar. Dessutom ska man ha planen klar när hantverkarna kommer så man inte drar på sig en massa extrakostnader under arbetets gång.
Lycka till med badrummet