• Anonym (Trött)

Antideprisiva el. insomningstabletter?

Till er som använder sig utav antideprisiva eller använt! Vad kan ni råda mig till?

Jag har funderingar på att jag skulle behöva nått som piggar upp mig! Självklart har man hört att det är beroendeframkallande, och den tanken gör mig rädd! Eller om det är bättre att ta en insomningstablett... jag kan ligga i flera timmar innan jag somnar. Så jag är alltid trött när jag vaknar... vilket i sin tur gör mig deprimerad!

Jag är trött, irriterad och sällan glad!
    Jag har hamnat i en ond cirkel... vet att steg ett är att prata med någon. Men jag känner ändå att jag skulle behöva nått NU!!

• Svar på tråden Antideprisiva el. insomningstabletter?
  • gnorkis

skulle inte våga ha antideppressiva, har hört på nyheterna om zoloft och cipramil....

• crazyangel

sömn är ju A och O.Får du inte sova ordentligt är det inte konstigt att du mår dåligt. Men du bör nog reda ut vad som är orsaken till sömnsvårigheterna. Det kanske ligger något djupt i dig som gnager i själen.
    Antidepressiva medel ska väl inte vara beroendeframkallande!!!? Man äter dem under en behandlingsperiod och sen slutar.
    Just insomningstabletter kan däremot vara vanebildande men är mycket eftektiva vid TILLFÄLLIGA sömnbesvär.

• Kajee

Jag har ätit cipramil, vilket har fungerat jättebra. Jag håller på att trappa ner nu. Ett tag hade jag också stilnoct, vilket är en insomningstablett. Det är inte lika starkt som sömnmedel av andra slag. Prata med din läkare så kan du få bra råd om vad som passar dig.

• Jojjanna

Eftersom du måste prata med någon doktor för att få recept på antidepressiva eller sömntabletter så får du ju samtalet "på köpet" där...

Det finns ju receptfria lätt lugnande medel som du kan prova om du vill. Observera att om de innehåller Johannesört så kan de slå ut p-piller om du använder såna...

Sen får du ju se till att din livsituation blir lättare för dig, tänk på vad du kan göra för att kunna somna lättare - exempelvis dricka något varmt, motionera eller ta ett varmt bad osv... Det är inte så bra att titta på TV precis innan man ska somna eftersom det ger för mycket intryck

• Mmmajsan

På det du berättar skulle jag ha börjat med en insomningstablett och se om det kan hjälpa. Om depressionen beror på sömnproblem, så är det ju sömnproblemen man måste åtgärda.
    Det finns sömnmedicin man kan be att få prova, som inte är så känd - Melatonin heter den och är ett kroppseget hormon som styr dygnsrytmen. Det används inte så ofta eftersom det inte finns någon vinst att göra på den medicinen för läkemedelsbolagen och läkarna har inte alltid så goda kunskaper om att den finns.
    Man kan ta den för att försöka få hjälp att få ordning på dygnsrytm och insomning, och i bästa fall ger den också en positiv effekt på humöret.
    Den finns ju också flera avslappningsmetoder som kan hjälpa en att somna bättre. Vet inte om du provat någon av dem.
    Till sist, så finns det också antidepressiva som kan ge trötthet och på så sätt verka "dubbelt". Remeron heter den medicin som jag då tänker på i första hand. Tyvärr har antidepressiva också biverkningar och en vanlig biverkan av Remeron är att man får ökad aptit och kan gå upp i vikt.
    Även andra antidepressiva har vissa biverkningar som man bör tänka efter om man är villig att utstå. Dvs. om ens problem är så pass allvarliga att man kan stå ut med t.ex. illamående eller huvudvärk i ett par veckor, för att må bättre i sin depression.
    Antidepressiva ska också alltid följas upp med läkarbesök/telefonkontakt samt en samtalskontakt (kurator eller liknande), det är iallafall min åsikt.

Hoppas du hittar något som kan hjälpa dig!
    /M

• crazyangel

Vad är det som har sagts på nyheterna om zoloft och cipramil? *Nyfiken*

• Anonym (Trött)

Tack för era svar!!

Svar på tråden Antideprisiva el. insomningstabletter?