Kan man ha ägglossning 8 dagar efter mens?
är det möjligt? isf blir ju denna cykel väldigt kort...
är det möjligt? isf blir ju denna cykel väldigt kort...
Mensens start eller slut?
mensens start menade jag
8 dagar efter mensens första eller sista dag??
Håller med att det blir en kort menscykel om det är ÄL 8 dagar efter mensens första dag (cykeln blir då 22 dagar) men det är ju inte helt onormalt kort ändå.
Cykeln behöver väl inte bli just 22 dagar för att man har äl vid den tiden?
Svaret är ja, man kan ha äl så tidigt.
ok..tack för alla svar.. vet inte om jag hade äl i helgen.. inte enligt temp.. men hade sån molvärk ..det stack ordentligt..kunde knappt gå.. och brösten ömmade.. genomskinliga flytningar...
Nightfall - efter vad jag har lärt mig, så har man alltid mens 14 dagar efter ÄL. 8+14=22. Men det kan ju tänkas att den kunskapen har ändrats sedan jag pluggade, det var några år sedan.
Svar JA!
Jag har mycket regelbunden menscykel på, vanligtvis, 27 dagar. Och alltid. vad det verkar, 14-15 dagars lutealfas.
Men tidpunkten för själva ägglossningen varierar ibland och alltid (hittills?) genom att den infaller tidigare, närmre den senaste mensen, med resultat att även nästa mens kommer tidigare. Jag har ibland bara 26 dagars cykel och i något enstaka fall haft 25 dagar.
Men mitt "rekord" var denna senaste månaden.
Nu hade jag äl på dag 9 (troligtvis) och fick mens natten till dag 24 i min cykel.
Så du har rätt TS, ifall du har äl på dag 8 så förkortas menscykeln sannolikt med lika många dagar som ägglossningen är tidig. Helt säker kan man ju inte vara förrän mensen kommer. Men om man har regelbunden cykel och har kläm på "sin" lutealfas så kan man som sagt räkna ut när den ska komma.
PS. Det gör ju inget att cykeln är lite kort, det går ju snabbare tills nästa mens... och vi försöker ju bli gravida, eller hur och desto snabbare får du ju nu veta om du "plussar"
Jag tycker att det låter som du hade ÄL under helgen på det du beskriver!
Jag var extra uppmärksam denna månad eftersom jag skulle kontraströntgas på dag 9.
Och bev därför jättebesviken när jag fick äl-flytningar redan dag 8 OCH dag 9. (Röntgades dag 9 och hoppades att ägglossningen skulle ske dag 11) Hade äl-smärta dag 10 och 11 och fick ingen tydlig temphöjning förrän morgonen dag 12.
Så jag hoppades som en besatt i två veckor att jag var gravid (hade första sex dag 11) och hade jävulska PMS-symptom som jag misstog för graviditetssymptom... men när mensen kom natten till dag 24 så insåga jag ju... hade ägglossat dag 9 el 10 Ägget var bortspolat, då kontrastvätska fortfarande sipprade ut dag 10)
Har diskuterat saken med min gynekolog och hon säger att jag hade äl dag 9 el 10 och att cykeln oftast ställer om sig till det normala redan till nästa cykel... Fast hon sa iof att jag nog bör vara uppmärksam (och ha sex) omkring dagarna 10- 11 denna månad.
Men nu är jag så rädd att missa det lilla ägget så jag ska både köra med äl-stickor och ha MYCKET sex