• Basilikan

Grymtande bebis

Vi har en bebis som är 5 veckor. Hon håller oss vakna på nätterna genom att grymta, sträcka på sig, krysta, fäkta och gnälla några sekunder. Hon kan hålla på så i några minuter för att sedan vara tyst några minuter. Ibland vaknar hon till och tittar lite för att somna meddetsamma igen. Detta brukar starta vid 3-4-tiden och hålla på tills vi tar upp henne vilket som mest är 1,5 timme. Någon som har något förslag på vad vi ska göra eller har samma problem? Hon kan göra på samma sätt på dagarna också men då slutar hon efter några minuter.

• Svar på tråden Grymtande bebis
  • MiReDe

Så lät min dotter också. Nu är hon 9 månader och kan stöna och gnälla till i sömnen ibland. Men när hon var nyfödd så grymtade hon och harklade sig, lät rätt roligt

• Tildes mor

Våran son låter och grejar också väldigt mycket på nätterna, men det är oftast begränsat till just efter amningen innan han somnar om igen. Dock kan det hålla på ett tag. Har tyvärr inga råd till vad ni ska göra, om det nu finns något att göra. Får hoppas att det slutar så småning om.

• annry

Öronproppar! Guld värt. Jag lovar att ni hör er bebis när den behöver. Eller så kan ni ju turas om...

• Tessisen

Ljuden (vad jag hört) är helt vanliga. Dom kan drömma lite m.m. Inget farligt så länge barnet inte slutar andas, jag gillar dom där ljuden ändå på något sätt..

Min son hade väldans konstiga ljud för sig i bland, spratt till i sömnen med armar och ben. Min BM sa till mig att han förmodligen drömmer mycket. Idag är han 20mån och kan fortfarande komma med något ljud eller prata /skratta i sömnen.

• Basilikan

Jo, det låte mysigt de första fem minuterna. Sedan vill jag sova! Det jag funderade på var om jag ska försöka få henne att somna riktigt eller bara låta henne vara.

• Tant T

Åh Basilikan, det låter precis som vi har/har haft det!! Vi har haft det skitjobbigt då vår dotter i perioder har låtit så här hela nätterna och sen varit jättetrött på dagarna varför vår uppfattning alltid varit att hon inte sover ordentligt när hon håller på så här och vi har buffat och vyssjat, hon har blivit tyst en liten stund och sen börjat igen!! Jag trodde vi var ensamma!
    Hos oss har det dock blivit bättre sen hon flyttade till egen säng, när hon låg bredvid mig (de första 3 1/2 månaderna, nu är hon 5 månader) sov jag nästan ingenting! Trodde jag skulle bli galen! Hon låter fortfarande en del, grymtar, suckar, stånkar, rör sig, osv. men dels så gör väl avståndet mellan vår säng och hennes att det inte hörs lika väl och dels så sover hon bättre nu och låter mindre, de trodde på Barnkliniken att hon även stördes av mig och lukten av mjölk och därför inte riktigt kom till ro/sov ytligt!

• Anne69

Vår dotter gnekar som en ladugårdsdörr.... så jag känner igen mig så väl.... Men hon sover - och vi är vakna. Börjar bli riktigt störande det här.....

• pemi

Känner igen mig jag med! Vår dotter grymtar som en liten gris eller nått, varvar med små tjut och andra ljud. Gråter inte men låter MYCKET ändå... Till en början var det hopplöst att kunna sova, men sista veckan (hon är 7,5 vecka nu) så börjar hon låta mindre och sova mer. Innan dess hade hon 1-2 bra (ganska tysta nätter) 1 halvdan och 1-2 nätter då hon knappt sov alls. Har blivit lite bättre då hon har napp på natten, då kan hon inte låta så mycket.

Men Alva låter altså inte i sömnen, utan är vaken då ljuden kommer. Har testat öronproppar någon gång, men nu somnar jag (nog) konstigt nog ändå. Vet faktiskt inte om det är hon som låter mindre eller jag som somnar ändå...

♥♥ ♥ Alva♥ ♥ ♥
Svar på tråden Grymtande bebis