• gravid35

Okej att äta sojaprodukter?

Hej allihop.

Jag läste på Sjukvårdsrådgivningens hemsida (www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&Preview= Under rubriken Hälsokostprodukter) följande:
    "Riskerna med att använda mycket av produkter med sojaprotein under graviditeten har diskuterats. Det kan finnas en risk att pojkar föds med hypospadi, det vill säga en missbildning där urinröret mynnar på penis undersida."

Vad menas med sojaprotein? Innehåller allting som är tillverkat av sojabönor sojaprotein? Eller är det bara en del av sojabönan?

Jag är mjölkallergiker och äter därför en hel del sojaprodukter, t.ex. sojayoghurt, sojagrädde, sojaost, sojaglass osv. Om de produkterna innehåller sojaprotein så får ju jag i mig betydligt mer sojaprotein än en genomsnittlig person. Frågan är om det kan vara farligt för fostret.

Finns det någon här som har erfarenhet av detta, t.ex. veganer/vegetariner som har mycket soja i kosten? Har ni fått några kostråd av läkare/barnmorska? Ska man dra ner på soja-ätandet under graviditeten?

• Svar på tråden Okej att äta sojaprodukter?
  • blonde redhead

Jag är vegetarian och har inte fått blivit tillsagd att äta mindre sojaprotein. Har pratat med bm, läkare och dietister om det..

• djur och natur

jag är också vegetarian, och ingen har sagt något om att sojaprotein skulle vara farligt.
    Var hos en dietist och pratade om mat, vilken mat jag bör äta på en dag då jag är vegetarian och har dåligt järnvärde, men hon sa inget om att sojaprotein skulle vara farligt.

• djur och natur

jag har nu varit inne på den hemsidan, och visst står det så som du skrev.
    Kanske det menar att om du äter mycket sojaprodukter så kanske det inte är så bra, själv så äter jag inte så mycket sojaprodukter, men ibland blir det ju vegetarisk färs gjord på sojaprotein, och ibland veg. korv gjord på sojaprotein. Men jag är ju inte mjölkallergiker, så mjölkprodukter äter jag.
    Kanske bör du höra med en dietist om hur mycket sojaprotein som är bra att äta under graviditet?

Ur ett näringsmässigt perspektiv är sojabönan ett utmärkt livsmedel. Bönan består till 38% (viktsprocent) av protein, 18% fett, 15% kolhydrater och 15% fiber. Den är proteinrik därför att själva sojaplantan kan med hjälp av bakterier på rötterna omvandla kvävet i luften till protein. När man äter soja bryts dessa proteiner ner i magtarmkanalen och tas upp av kroppen som fria aminosyror, vilka sedan fungerar som byggstenar åt kroppens egna proteiner.

Soja har en rad olika positiva effekter på människans hälsa. Exempelvis har man sett att soja kan minska risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och benskörhet. Att äta soja kan också mildra klimakteriebesvär. Dessutom har sojabönan ett glykemiskt index (GI) på 20, vilket innebär att blodsockret hålls på en jämn nivå.

Tack vare att de mesta av nyttigheterna hos sojabönan sitter intill själva proteinet, går det mycket bra att äta de sojaprodukter som vi kan hitta i frysdisken i närmaste mataffär. Dessa raffinerade produkter är nämligen baserade på just proteinet, och studier har visat att de positiva effekterna finns kvar efter förädlingsprocessen

• djur och natur

Ja, på den sidan, www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
    står det ju bra råd, tex. :

För laktovegetarianer är kalciumintaget sällan något problem men veganer bör tänka på att äta kalciumberikad sojabönsmjölk eller alternativa kalciumkällor (t ex oskalade sesamfrön, tofu, solrosfrön, alger, grönkål, bönor, mandel, nässlor, torkade fikon och nypon).

• Schmut

det rådet finns i en del engelska kostböcker också, men det verkar inte vara något officiellt. man säger ju trots allt att 'det KAN finnas'.
    med tanke på hur många i världen som är vegetarianer och föder barn, känns det som om man borde hört mer om det ifall det var en universal sanning.

om du är orolig kan du ju alltid alternera mellan soja-, ris- och havre produkter när det gäller dryck, och andra bönprodukter när det gäller fast föda.

• gravid35

Hmmm... det kanske inte är så farligt som jag har fått för mig. Men jag kanske ska försöka minska ner på soja-intaget ändå, om inte annat så för att lugna ner sig själv litegrann. Man har ju nog att oroa sig för ändå.
    Men då vet jag att det inte är helt förbjudet med soja-produkter i alla fall. Det är ju bra!

• medistra

jag är vegetarian och äter en hel del sojaprodukter, när jag blev gravid med mitt första barn så var jag ganska orolig över att min kost inte skulle vara tillräcklig eller t.o.m. skadlig för barnet och mig som gravid

jag fick då tid hos en dietist och hon sa ingenting om att sojaprotein skeule vara någon risk och jag äter det 4-5 ggr i veckan i snitt

min pojke föddes sedan frisk och välmående och utan missbildningar på snoppen

nu är jag gravid igen och äter precis som jag brukar, är inte ett dugg orolig

• gravid35

Tack medistra, nu känner jag mig lugnare.
    Då kan jag äta min sojayoghurt till frukost precis som vanligt!

Svar på tråden Okej att äta sojaprodukter?