• LuleRobbie76

    Rätt Familjekombi?

    Funderade just vilket alternativ som kan bli rätt att byta till nästa år och gällande behovet av familjekombi. Jag letade igenom nästa årsmodeller och det jag okm fram till var att Audi A6 och BMW samt Nya V70'n som eventuellt kommer nästa år var klart i toppen.

    Fast av en händelse råkade jag snubbla in på www.ford.com och spanade in Nya Ford Mondeo som kanske inte kommer att heta Mondeo!...

    Som gammal Volvoentusiast höll jag på att trilla av stolen... Nya Mondeo Fet som ett djur och skarpa genomgående linjer med aggresivt ilskna framljus och en grill som heter Ilska.. Till fakta råder att Nya Mondeon kommer att ha bottenplattan från Volvo S80 med nästan hela Motorsortimentet från Volvo pluss haldexkopplingen till fyrhjulsdriften som jag förstod.
    Fast det har visst som jag uppfattade även funderat på Ford Mustangs V8....

    Jaja mina kära pappor... va säger vi...

    Tror vi på att Europa Ford kan bli ett Premiumbrand precis som Volvo lyckats bli?

    Ford har lite att jobba på fast jag har personligen enorma förhoppningar på nya Mondeon som enligt mitt tycke och smak inte är någon Mondeo...

    Gå nu in o kika på nya Mondeon och säg mig vad du tycker`?

    Kind Regards / Robert


    Vintern lurar runt hörnet... massa is, smutsig snö och slask... VAR ÄR SNÖVÄDRET????
  • Svar på tråden Rätt Familjekombi?
  • cruZZe

    Man ska väl inte döma ut Forden på förhand, men jag drar fortf åt mig öronen när det kommer till märken som Ford och Opel.

  • LuleRobbie76
    cruZZe skrev 2006-11-21 12:20:26 följande:
    Man ska väl inte döma ut Forden på förhand, men jag drar fortf åt mig öronen när det kommer till märken som Ford och Opel.
    Tjenare!

    Jo jag känner ungefär lika som du fast jag har däremot ett stort förtroende för Volvo och idag så är Volvo Ford. Stor del av delarna i exempelvis nya gruppen PV05 i Volvo serien består av Ford.

    Fast man får se jag ska då ta en ordenlig titt på nya Fåååården.... hehe... d e lite så d känns...  raggigt fast nya forden är riktigt snygg!!
    Vintern lurar runt hörnet... massa is, smutsig snö och slask... VAR ÄR SNÖVÄDRET????
  • tomsus

    Verkar lovande, även om det var lite Mazda6 över den. Inget negativt med det, Mazda är både snygga och pålitliga. Och Ford brukar ha sköna stolar. Volvomotorerna = Ok, om de fått till bränsleförbrukningen, annars nejtack. Haldex = Nja, aldrig för de pengarna som Volvo tar iallafall. Då köper jag en riktigt fyrhjulsdrift från Audi/Subaru istället ( eller xDrive). Med lågt pris är det dock intressant. Och Ford skall väl hålla låga priser?

    Premiumbrand tar nog väldigt lång tid för Ford att bli (premium OCH lågt pris?), men det är trevliga bilar som kan vara mycket prisvärda. Rostskyddet?
    Har ännu inte hittat någon Opel som jag gillat lika mycket som Ford. Opel är mer som Seat tycker jag... *ryser*

    Helt klart en snygg Ford iallafall!

    :)

  • Tonlan

    Tycker Dodge caliber är rätt cool men inget jag skull köpa!

    images.google.se/imgres&imgrefurl=www.cartype.com/page.cfm%3Fid%3D798%26alph%3DALL%26dec%3DALL&h=594&w=1024&sz=286&hl=sv&start=4&tbnid=ViYQBAxJ7u-nhM:&tbnh=87&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Ddodge%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official_s%26sa%3DG

    Ang Mondeon så skulle jag aldrig köpa en nya Ford och ta den första
    smällen ang andrahandsvärdet!

    Nissan & Mazda må vara bra bilar men fan va de rostar tidigt!

  • LuleRobbie76
    tomsus skrev 2006-11-21 12:41:03 följande:
    Verkar lovande, även om det var lite Mazda6 över den. Inget negativt med det, Mazda är både snygga och pålitliga. Och Ford brukar ha sköna stolar. Volvomotorerna = Ok, om de fått till bränsleförbrukningen, annars nejtack. Haldex = Nja, aldrig för de pengarna som Volvo tar iallafall. Då köper jag en riktigt fyrhjulsdrift från Audi/Subaru istället ( eller xDrive). Med lågt pris är det dock intressant. Och Ford skall väl hålla låga priser?Premiumbrand tar nog väldigt lång tid för Ford att bli (premium OCH lågt pris?), men det är trevliga bilar som kan vara mycket prisvärda. Rostskyddet? Har ännu inte hittat någon Opel som jag gillat lika mycket som Ford. Opel är mer som Seat tycker jag... *ryser*Helt klart en snygg Ford iallafall!:)
    Jo jag tycker oxå att den är snyggast genom tiderna... jag håller med dig om att Volvos motorer e rätt törstig... Fast jag hade en S40N 170 hästare o den tyckte jag gick rätt billigt fast jag hade geartronic...  =)
    Själv kör jag nu passat me lilla 1.8 T motorn,.. o den e riktigt snååååål!....

    Nje d blir nog en Audi för mig med kanske!..  =)
    Vintern lurar runt hörnet... massa is, smutsig snö och slask... VAR ÄR SNÖVÄDRET????
  • LuleRobbie76
    Tonlan skrev 2006-11-21 13:16:51 följande:
    Tycker Dodge caliber är rätt cool men inget jag skull köpa!images.google.se/imgres://www.cartype.com/images/page/dodg e-caliber_side.jpg&imgrefurl=http:/ /www.cartype.com/page.cfm%3Fid%3D79 8%26alph%3DALL%26dec%3DALL&h=594&w= 1024&sz=286&hl=sv&start=4&tbnid=ViY QBAxJ7u-nhM:&tbnh=87&tbnw=150&prev= /images%3Fq%3Ddodge%26svnum%3D10%26 hl%3Dsv%26lr%3D%26client%3Dfirefox- a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:officia l_s%26sa%3DGAng Mondeon så skulle jag aldrig köpa en nya Ford och ta den första smällen ang andrahandsvärdet!Nissan & Mazda må vara bra bilar men fan va de rostar tidigt!
    Tjenare!... Jag var och kikade på Dodgen när den kom till våran handlare här i Lule och jag måste hålla med om att den var riktigt imponerande fast jag skulle nog föredra kombivarianten...

    Sen vore den kanon med fyrhjulsdrift!
    Vintern lurar runt hörnet... massa is, smutsig snö och slask... VAR ÄR SNÖVÄDRET????
  • LuleRobbie76
    Tonlan skrev 2006-11-21 13:35:08 följande:
    Ähh sket sig med länken så det får bli! www.dodge.se
    Jo jag märkte det.. fast jag har juh sett den live så d e oki!...  =)
    Vintern lurar runt hörnet... massa is, smutsig snö och slask... VAR ÄR SNÖVÄDRET????
  • Ångan

    personligen så skulle jag ha kollat närmare på subaru legacy. Du får en riktigt schyst bil rakt igenom.

    Ang mondeon så håller jag med om att det är riktigt fet. Dock så vet man hur det brukar vara med helt nyutkomna bilar, dvs barnsjukdomar alla grande :-/ Är det värt att chansa??

    /Crille

  • LuleRobbie76
    Ångan skrev 2006-11-21 20:57:31 följande:
    personligen så skulle jag ha kollat närmare på subaru legacy. Du får en riktigt schyst bil rakt igenom.Ang mondeon så håller jag med om att det är riktigt fet. Dock så vet man hur det brukar vara med helt nyutkomna bilar, dvs barnsjukdomar alla grande :-/ Är det värt att chansa??/Crille
    Tjenare Crille!..

    Jo Legacyn e djävulskt fin... visst har väll dom alla Boxermotor... Jo jag har tittat på dom oxå fast vi får se... =)

    Jo man ska nog passa sig i början och låta andra ta första chansningarna... fast jag ska nog vara ute tidigt att provköra den!...  =) 
    Vintern lurar runt hörnet... massa is, smutsig snö och slask... VAR ÄR SNÖVÄDRET????
  • tomsus

    Håller med dig Crille, jag slog till på en ny Subaru Outback -06. Kanonbil. Har kört BMW de senaste åtta åren, men nu fick Outback'en mig på andra tankar :)

    Helt sjukt vad den tar sig fram också. Där jag inte kunde köra med XC90 tuffade Outback på utan problem.

    Förr var Subaru bara bra, men jädrigt fula o tråkiga o drog lite förmycket bränsle. Nu är de ju snygga och snåla också ....

    Skall bli spännande att se världens första boxer-turbodiesel till våren.

  • Ångan

    Var på kindwalls i Sätra utanför sthlm och snackade lite skit med en försäljare. Vi stog och snackade vid en Mondeo St220 och hon berömde bilen för att den var så himla bra osv osv osv osv.
    Men då frågade jag henne rakt ut vilken hon skulle ha valt mellan st220:in och legacy 3,0R Spec-B. Då svarade hon legacyn utan att blinka. Varför undrade jag självklart då.
    Det hon svarade var.... Subaru är helt enkelt en subaru. Fordägarna kommer och går medans subaruägarna alltid kommer tillbaka.

    Är själv en gammal subaru imprezaägare och längtar till den dagen då topplånet är betalat och jag får skaffa mig en till subba

    Legacyn/outbacken ser riktigt fina ut i dagens läge, även forrestern har fått sig ett lyft både utseéndebässigt och motormässigt. Är väl bara imprezan jag fortfarande går och drömmer och gamla GT-karosen

    Tror oavsett vad om du köper nya mondeon eller en legacy så kommer du bli nöjd. Men du kommer bli VÄLDIGT nöjd med subarun
    Det jag kan rekommendera är en provtur i en legacy, gärna när det är mycket snö ute, för det är då man inser att det är 4-hjulsdrift man bara måste ha

  • Wipperman

    Har precis skaffat en hardcore blöjexpress.
    BMW 540, V8a på 4.4 liter.
    1 liv, varför köra runt i nåt trist plastigt 4 cylindrigt med symaskinsljud ?
    Subaru är dock bra, boxermotor är helt rätt, det som stoppade mig var dragvikten, behöver dra tungt släp.
    V8 är dock tungt beroende framkallande.

  • tomsus

    Wipperman, grattis :) Man blir ju nyfiken på vad det är för monster-släp som Subaru'n inte får dra?
    Har själv kört BMW i åtta år, men nu är det Outback som gäller. Drar lite båt-trailer och husvagn med den och det går bra, men max 1800kg med min 2.5i. Hoppar man upp på 3.0 så får den dra 2000kg.

  • Wipperman

    Drar en annan bil
    Dvs en trailer med en annan bil.
    Tävlingsbilen väger 1300kg, trailern runt 450.
    Däck, bensin, verktyg, det blir en del grejer.
    Nuddar 2 tons gränsen och vill ha nåt överdimensionerat men ingen SUV.

  • Wipperman

    Missuppfattning.
    V8an drar 1.05 liter milen i 125 km/h.
    5 cl mer än min förra 6 cylindriga bil.
    Jag har inte behov av att komma först i alla rödljus och kör lungt.
    Flickvännen däremot, hon sade följande, "jag kommer alltid först och behövde bara nudda på gasen".
    Den största kostnaden vid bilinnehav är inte bensinkostnaden.

  • Master J

    Har under det gångna året råkat ut för fyra helt olika Monster-kombi bilar.

    BMW 5 serie med V8. Jösses vilken motor, vilken bil men trist nog SVINDYR i ALLT utom möjligen soppa.

    VW Passat Diesel! Fan han klådde mig till 80 vid stoppljuset, men sen räckte det inte... (förvånad bara förnamnet)

    Chrysler 300 Hemi Estate. Läcker, snabb, COOL, amerikansk därmed billiga delar(om man skippar MB/Chrysler verkstäder)

    Sist men inte minst: Ford Mondeo ST220. Krutpaket som lätt förvandlas till gocart. Förbjudet kul! "Ge järnet öka succesivt"

Svar på tråden Rätt Familjekombi?