• Julmust

kan man ge avokado som smakportion?

Jag har läst någonstans att man kan ge avokado till de små, men känner mig lite osäker på hur tidigt. Vi har hitills gett potatis, smörgåsrån, morot. Någon som har erfarenhet av att ge avokado tidigt i matintroduktionen.

Bebisen är nu 8,5 månad eller 5,5 om man räknar från när hon skulle varit född (prematur) och vi har väl snarare gått på hennes korrigerade ålder när vi gett mat.

Svara gärna snabbt, för jag har redan mosat avokadon

• Svar på tråden kan man ge avokado som smakportion?
  • 1985

Jag gav avokado tidigt till min son. Han ville inte ha det dock, men det är ju en annan femma

• snart tre

Oh, ja - det är toppen att ge som smakis. Min son älskade det från första dagen och gillar det fortfarande jättemycket. Avokado är späckat med nyttiga fetter, mineraler och vitaminer så det är kanon om småttingar gillar det. Nu när sonen är äldre får han avokado som mellanmål ibland - fungerar också jättebra som smörgåspålägg eller mixad som röra till annan mat.

• HaltaLotta

Det går hur bra som helst! Gav Lova det när det begav sig, men hon gillade det inte....

• Julmust

Så då vet du inte hur han skulle reagerat om han fått ner den i magen

• Julmust

oj är för långsam, var ju riktat till 1985.

Tack för era snabba svar. hittade just i detta nu två små antydningar till tänder så det är uppenbarligen dags att ta tag i matfrågan!

• 1985

nja, han fick ju i sej lite grann iaf
    jag testade mosa ihop det med keso också men han spottade bara ut bitarna i keson
    Kom på att det var flera månader sen jag testade nu, kanske skulle göra ett nytt försök..?

• snart tre

Bara för att de inte gillar en sak direkt betyder inte att man inte kan testa igen. Barn behöver oftast lite tid att vänja sig vid nya smaker.

• Julmust

Hmm. en fråga till, tror ni jag kan frysa avokadon om jag gör iordning en röra med potatis och avokado. Det blir ju bara några dagar innan hon har ätit upp alla bitarna. Eller ska jag försöka förvara den så hel som möjligt i plastpåse i kylskåpet eller helt enkelt bara äta upp den själv?

• Julmust

Nu har hon ätit. Hon ville bara ha några tuggor för sedan kom magen igång så då ville hon ligga på golvet och rulla och prutta När vi provade igen efter en stund gick det bättre. Jag blandade den med potatis.

Nu får vi se hur magen reagerar, fast det lär ju bli svårt att säga vad som är reaktion på avokado och vad som är pga tänder

• 1985

vad bra att hon tyckte om det
    Men avokado är väl snällt mot magen så magknip och sånt ska hon väl inte behöva få utav det.

• Edstrom

Advokado går alldeles utmärkt att ge som smakis, även till riktigt små bäbisar.

Går att frysa in ockå, jag har själv lite advokadopuré i frysen..

Svar på tråden kan man ge avokado som smakportion?