bada spädbarn
Hur ofta brukar ni göra det?
Undrar även hur det funkar med att bada dom när man själv badar, blir inte det vattnet för varm? Visst brukar man väl själv ha varmare än 37 grader?
Hur ofta brukar ni göra det?
Undrar även hur det funkar med att bada dom när man själv badar, blir inte det vattnet för varm? Visst brukar man väl själv ha varmare än 37 grader?
Brukar bada sonen som är åtta veckor ca 1-2ggr/vecka! Tvättar övriga dagar av honom rejält på skötbordet varje morgon. Har ännu inte badat med nån av oss men funderar på att försöka snart, verkar mysigt! Det är nog bara viktigt att tänka på att inte ha för varmt vatten, man får anpassa sig efter bebisen inte efter hur man själv vill ha det helt enkelt.
Jag har inte badat mina små särskilt mycket pga att man tvättar dom så ofta nästan över hela kroppen dagligen ändå.
Men max 2 ggr/veckan har jag badat mina!
Carl duschar med mig varje dag eftersom han ofta bajsar lagom till det är dags för mig att ta en dusch. Vi har duschat tillsammans sedan han var bara några veckor och jag brukar bara sänka temperaturen marginellt från min duschtemperatur. Han säger till om det är för varmt eller kallt. De få gågner han badar brukar jag ha det lite varmare än ljummet. Följer man rekomendationerna från böcker ska man ju ha armbågsvarmt vatten (= svinkallt). När jag provade det när Carl var nyfödd skrek han som en galning. Jag tror att man kan ha det så pass varmt i vattnet så att man själv inte fryser men självklart inte skållhett som man kanske vill ha om man ska ligga i badet länge länge.
Ska nog pröva och bada tillsammans, verkar så mysigt. Man kan ju ha lite mindre vatten först, så det finns plats att fylla på med varmare till en själv när pappsen har tagit upp bebben
brukar normalt bada Melwin 1-2ggr i veckan
1-2 ggr i veckan och nu senast fick han bada med mig.
Jag tyckte klart att det var lite för kallt för mig, men man får ju kompromissa så det passar både Pappa och Son. =)
var tredje dag brukar han bada med mig lägger mig i badkaret me utsträckta ben och samtidigt får han leka me sina leksaker medans jag tvättar av honom:)
Nuförtiden älskar han duscha under duschen oxå! :)
Ps Han e 9 mån nu
Vi har badat i badkaret med vår kille sen han var nyfödd. Vi försökte i badbalja en gång men då bara skrek han. Vi har väl ca 38 grader i vattnet när vi badar. Det blir ca 2 ggr per vecka. Både han och jag skulle gärna bada oftare om vi inte fick så torr hud av det.
Badar honom varje dag, antingen i balja eller i badkaret tillsammans med mamma eller pappa eller oss båda Han bara älskar det och är nu 8 veckor gammal!
Har nog lite varmare än 37 grader. Han tycker det är skönt att ha ganska varmt. Han säger ifrån själv om det är för varmt eller kallt!
Vi badar också tjejen varje dag (8 veckor gammal), har vi gjort sedan hon var ca. 3-4 veckor. Har så att vattnet känns ljummet, säkert runt 38 grader.
Har badat mina båda barn varje dag sen vi kom hem från bb, då man får in kvällsrutiner och de sover bättre. Båda har sovit hela nätterna från två veckor. Både badade och duschade med oss.
När min son var nyfödd så badade vi honom i balja 2 ggr i veckan. Armbågsvarmt vatten. Han tyckte jättemycket om det. Så fort han kunde sitta själv och blev för livlig för baljan så började han duscha med oss i stället. Idag kan han sitta och ställa sig och gå själv och då har vi tagit fram baljan igen, för han äälskar verkligen att bada. Men nu får han bada varannan kväll.
junior får bada varje kväll det tillhör vår nattningsrutin och han älskar det! vi började med bad när han var en vecka gammal.
han badar antingen i kar med en av oss, eller så får han duscha, t ex om vi är borta och det inte finns nåt badkar. vi har prövat balja men första gången skrek han bara och den andra tyckte vi själva att det inte var nån hit. då är det roligare att bada med honom för han blir så lycklig när han får plaska jättemycket i den jättestora "baljan"
vi har lite varmare än armbågsvarmt men inte mycket, jag duschar/badar själv väldigt svalt oavsett om han är med eller ej.
Oj, vad varmt era badar! :-O Vår lilla skriker som besatt om det inte är exakt 36 grader, så vi är tvungna att använda termometer varje gång. Då är det det roligaste hon vet. Badar henne 2 ggr/v, ibland tillsammans och ibland badar hon själv (med oss bredvid förstås), sittandes i en badstol.
vår son badar ibland varje dag men åtminstone 2 dagar i veckan nu. Han är 7 månader. Vi har ett ganska litet badkar så han får bada själv. Vi har alltid haft termometer så det blir "exakt" 37 grader. Det rekommenderas att man ska ha mellan 35-37 har jag läst. Aldrig varmare än 38! Testa å mät badvattnet när det är 40 så ska ni se att det är rejält varmt, så gränsen är hårfin. Vet en som sa att han brukade bada i 60 grader. Tror inte han hade mätt temepraturen nån gång. Det var nog en vild gissning