• Anonym (Klick)

Klick Glidmedel

Hello.
    Tänkte höra om någon här vet hur det står till med glidmedlet Klick (från rfsu), tex om det är spermiedödande som många andra glidmedel är.
    Har testat en del olika men det här är väldigt bra, så nu vill vi ha ett glidmedel som vi även kan använda oss av när vi ska göra barn och då vill man ju att spermierna ska få lite extra glid på vägen och inte tvärt om :)

Någon som har koll?

• Svar på tråden Klick Glidmedel
  • MrsNelson

hmm jag tror inte att det är spermiedödande..har sånt hemma och det står inget om det på tuben iallafall!
    Men jag såg en tråd för nån vecka sen om ett glidmedel som skulle underlätta för simmarna...kommer inte ihåg vad det hette eller vad tråden hette...prova att söka!

• Kickan 84

Nej, det är inte spermiedödande i sig men den texten finns inte längre på förpackningen då risken att en blockerande hinna bildas i slidan som gör att spermierna inte tar sig in i livmodern. Därför bör Klick inte användas när man försöker bli gravid.

Om ni behöver extra glid även kring ägglossningen finns ett glidmedel som heter Pre-Seed som är framtaget av forskare för att inte bilda denna iogenomträngliga hinna och istället ska göra spermiernas väg in i livmodern lättare.

Pre seed säljs bland annat via www.mirresvaruhus.se och www.gravtest.se

Cause I'm sick and tired, Of always being sick and tired.
  • MrsNelson

Kickan 84
    Tur att du skrev! Det hade jag ingen aning om!
    Pre-seed var det jag menade!

• Kickan 84
  • Robot

man borde tillverka ett glidmedel med microskåpiska koppar partiklar i för att döda spermierna, hmm =)

• Kickan 84

Robot

Det finns ju spermiedödande medel, dock är ju inte de heller säkra om man enbart använder det som preventivmedel.

• Anonym (förbannad)

www.storkhjalp.se har pre-seed och dem är billigast vad jag vet. Det var ju dem som tog in pre-seed i sverige!
    Det var ju även storkhjälp som avslöjade Klick glidmedel som faktiskt dödar spermier och anmälde klick till Läkemedelsverket. Bra gjort av dem tycker jag som alltid använt klick.
    Läste bl. a deras rapport och även i Göteborgsposten fanns en stor artikel om detta. Tänk så många som blivit vilseledda av apotekets vilseledande information och om inte storkhjälp hade analyserat klick i USA så hade vi forfarande gått i tron att klick inte är spermiedödande för det stog ju så på hyllan i apoteket. Tycker faktiskt att storken borde få en eloge för detta avslöjande. En annan sak som jag reagerade på är att många tror att klick endast kan hindra spermierna men det är ju inte hela sanningen. Läs här detta utdrag ur analysen finns på www.storkhjalp.se som länk:

"Results: Both the pH and the osmolarity of Klick are outside of the World Health Guidelines for optimal sperm function. The optimum pH value for sperm migration and survival in the cervical mucus is between 7.0 and 8.5 (World Health Organization guidelines). Sperm are very sensitive to low (acidic) pH. Below pH levels of 6.9, sperm die at a rate that increases with lowering pH.

Sperm are also sensitive to both high and low osmolarities (ion concentration in solution) because these can cause them to either shrink or swell beyond their "critical volume limits". A physiologic osmolarity around 360 mOsm/kg that of semen) is best for sperm function.

Conclusion: The high osmolality and low pH of Klick is similar to that of other lubricants on the market which have been reported in medical journals to dramatically decrease sperm motility (see Reference Library at the www.storkhjalp.com website). These peer reviewed articles state that commercial lubricants are ?contraindicated? for use by subfertile couples due to their deleterious effect on sperm function."

Det är alltså inte endast en barriär som uppstår utan det är pH värdet som dödar och osmolariteten gör att spermierna kan svälla eller krympa och därmed är dem inte befruktningsdugliga.
    Det för höga pH värdet orsakas bl.a av glycerinet som förekommer i så gott som alla glidmedel och dödar spermierna. betyder ju då att inte endast klick är olämpligt för oss som kämpar för att bli gravid.
    ...men veför tvingar inte Läkemedelsverket apoteket och andra att de måste deklarera på förpackningen om det olämpligt för dem som vill bli gravid? Borde vi inte alla höra av oss till Läkemedelsverket och påtala att vi är vilseledda och saknar varningstext ?

• Anonym (Klick)

Är inte RFSL inblandad på nåt hörn i Klick också eller?
    Appropå pre-seed, varför är de i så konstiga förpackningar och inte i en vanligt tub eller liknande? Är det något speciellt med "bästföre-datum" eller?
    Hur är det föresten som glidmedel om man gemnför med Klick vilket är ett grymt bra glidmedel (finns så mycket skit på marknaden som ska lukta och smaka gott men bara kladdar)?

(har inte köpt pre-seed ännu utan bara set det i internetbutiker)

• Anonym (Klick)

Ska vara RFSU ska det ju självklart vara...

• Kickan 84

Förbannad: Varför förbannad?

De som ska köpa får själv jämföra, mig veteligen är det billigast hos mirresvaruhus.se och ja, det var storkhjälp som tog in Pre-Seed i Sverige men det var inte deras upptäckt att vanliga vattenbaserade glidmedel kan verka blockerande mot spermierna.

Försöksmånad nio...
  • Anonym (förbannad)

Kickan 84!
    Där har du faktiskt helt fel! Det var Storkhjälp som anmälde RFASU och Apoteket till Läkemedelsverket att Klick var spermiedödande. Det var ju dessutom Storkhjälp som uppdrog åt
    ett lab i USA att analysera Klick! Så visst är det Storkhjälp som avslöjat och dessutom säljer den billigaste Pre-Seeden.
    har även kollat utländska sajter och deras priser ligger mycket högre än Storkhjälps. Fattar inte hur de kan ligga så mycket lägre. Måste antagligen sälja stora mängder för att få så bra pris. varför läser du inte vad Storkhjälp har skrivit på deras sida, där kan du se att de var dem som anmälde och även analyserade Klick. Varför vill du inte ge Storkhjälp det erkännandet?

• Anonym (förbannad)

Kickan, glömde att förklara varför förbannad. Skulle inte du bli förbannad om du använt Klck under lång tid när ni försökt att få barn och sedan hitta information som visar att Klick innehåller glycerin som dödar spermier, trots att Apoteket påstod att det inte är spermidödande? Har själv läst att många här och på andra forum blivit jätteförbannade över RFSU och Apoteket och känner sig jättelurade. Detta bekräftar ju även Läkemedelsverket som tvingat tillverkaren att ta bort texten att det inte är spermiedödande. Förstår inte riktigt din fråga varför man inte blir förbannad ? ja vet inte men, köper du så viktiga saker som gravtest hos en diversehandel? Dessutom finns det inge pre-seed hos mirres i varje fall inte på hemsidan vad jag kan se. kan du?

• Anonym (Klick)

Nu tar vi och kammar och coolar ner lite. Förstår att man blir arg men de kan vi släppa loss i en annan tråd :)
    Jätte bra att man fått fram info om att Klick inte håller måttet för de som vill bli gravida och all heder till de som fixar det, bra även att man säljer ett annat medel som i det här faller är Pre-Seed. Ska själv ta och göra en beställning i dagarna.
    Vad jag dock har lite svårt att förstå är förpackningen.
    (har bara sett bilderna i internetshopen)
    Är det inte en vanlig tub eller liknande som man kan försluta?
    Som ja skrev tidigare undrar man ju varför i så fall...
    Någon som vet, "förbannad" kanske?

• Anonym (förbannad)

förbannad räcker upp handen!
    det är tuber som har en liten mojäng i toppen som man vrider av och sedan appliceras innehållet i slidan och så när livmodermunnen som möjligt eftersom det är där det skall göra nytta som ett slags artificiellt fertilt sekret.
    Närmare än så kommer jag inte - med förklaringen !

Svar på tråden Klick Glidmedel