Vad är definitionen av en djup kontra en ytlig människa?
Vad menar man egentligen när man säger att en människa är djup eller ytlig? Är det baserat på den analytiska förmågan? Intelligens? Allmänbildning? Utbildning/kunskap? Känsloregister?
Vad menar man egentligen när man säger att en människa är djup eller ytlig? Är det baserat på den analytiska förmågan? Intelligens? Allmänbildning? Utbildning/kunskap? Känsloregister?
Vilken svår fråga!
Jag misstänker att det är personligt - att man bedömer någon som ytlig om de inte vill fundera på sådant man själv tycker är viktigt. (Inte bara sådant som är intressant, alltså.)
Det finns säkert många, som har ett fokus på sin familj och eventuella barn, som tycker att jag är ytlig som inte är intresserad av varken att få barn eller att prata med mina släktingar i telefon ofta, eller så, utan hellre är ute och rider, spelar horn, sitter på puben, går på konserter.
Själv uppskattar jag reflektion och att försöka hitta nyanser, nya ståndpunkter etc. mycket, och tycker folk som säger "Nej, men sådant där är så jobbigt att prata om, vi snackar om något trevligt istället" som ytliga.
De saker du räknar upp tycker inte jag passar in i mina lösa tankar om ytlighet/djup.
Troligen väldigt personligt. Min tanke - en person som inte lyssnar när man pratar med dom, en person som saknar empati o ödmjukhet tex.
En ytlig person tänker mer på sitt yttre och fokuserar mer tid på det än på sitt inre.
En ytlig person lägger ner mer tid (och pengar) på andliga intressen och ppå att utvecklas till en bättre människa.
En person kan vara både ytlig och djup.
Jag tror att en balans där är viktigt, men att man bör lägga ner mer tid på sitt inre.
En person kan också vara ytlig och ointresserad av djupa intressen. En sådan person blir olycklig.
För att arbeta med sitt inre bör man gå till djupet och fråga sig själv vad man vill och utveckla sig själv och även hjälpa andra.
En ytlig person lägger ner mer tid (och pengar) på andliga intressen och ppå att utvecklas till en bättre människa.
Menade en djup person såklar
För mig innebär att vara ytlig att man bryr sig mer om "yta" än om vad saker och ting verkligen handlar om/är. Att man bryr sig mer om utseende, saker och pengar än om människor och världen. Att tycka att det är viktigare att man själv har kul och lever bekvämt än att andra svälter och lever i misär. Typ.
-Han är djup" = grubblar, grävernersig, funderar på meningen med livet mm...
-Han är ytlig" = bryr sig bara om det ytre,exp hur tjejer ser ut
Vill inte bli förnära bekant...
Så tolkar jag
Kan man beskriva det som så att en ytlig människa fokuserar på "vad" och "när" medan en djup människa fokuserar på "hur" och "varför"?
Trinity78: Nu var "du" djup
Men lät klokt!
*stolt*
En ytlig människa är en människa man aldrig når igenom den första kontakten
"heeeej..hur äääär det. Det är såååå kul att ses. Ja, det äääär ju så mörkt nu. Snart är det jul igen, det går ju så fort." etc.
Där liksom klischéer byggs på varandra, där man skrapar på ytan och liksom möts av ännu fler klischéer. Alla försök till kontakt möts av ett svagt leende och "Vad skönt att det börjar snöa. Det blir ju så mycket ljuuuusare ute då"