• Kimmi70

Orolig... Jag gav min tös på 6 mån Danonino yoghurt.

Nu har loppan ätit Danonino miniyoggisar i 2 veckor, och IDAG läste jag att de yoggisarna är lämpliga för barn från 1 år!!!!
    Det står skrivet med mini mini text. Jag har inte sett det! Bara läst innehållsförteckningen och kollat utgångsdatumet.
    Gissa om jag blev orolig nu... Men...hon verkar ju må bra. Och hon ääälskar det!
    Vad är det som är olämpligt med dem innan barnet fyller 1 år?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Orolig... Jag gav min tös på 6 mån Danonino yoghurt.
  • LittleSunshine

Så länge hon mår bra ,jag vet inte men jag tror att det kankse är sockret som gör dom olämpliga för små barn. Min vännina gav & ger denna yoghurt till sin dotter när hon var under 1 år, det finns ingen varningstext här i Norge vad jag har sett.

• Aprilmamma

Känner inte till den specifika yoghurten. Men om flickan mår bra så behöver du inte vara orolig för vad du redan gett henne, men du kan ju kolla med bvc innan du ger henne mer.

• uniMog

De rekommenderar allmänt inte att man ska ge barn under 1 år för mycket mjölkprodukter men jag kan inte tänka mig att danoninos yoghurt är värre än någon annan.

Oroa dig inte. Nina äter massor med yoghurt (9 mån) och det är på inrådan av BVC!

• Marlene

jag skulle tro att dom är fulla med yogurt, sen är det kanske lite tidigt jag har hört att man kan ge först vid 9-10 månader.
    Köp hellre naturell yogurt ich blanda med fruktpure eller frukt. Jag brukar köpa turkisk yogurt till wille det är 10% fett i den och smakar inte det minsta surt, mums så god

• Bebis

Det är olämpligt eftersom det e en mjölkprodukt men jag kommer inte ihåg varför det e dåligt, ring bvc o fråga.

• Marlene

men duuuh så dum... fulla med yogurt... Ja FÖRMODLIGEN ;) fulla med socker ska det ju vara ;)

• Themis

Jag kan inte hitta fakta om innehåll i Danonino på nätet (bara det tycker jag är dåligt) men de flesta franska/spanska yoghurtar jag har sett innehåller konserveringsmedel.

Det gör inte våra svenska mjölkprodukter och eftersom jag är allergisk mot dessa vanliga konserveringsmedel (E202/natriumbensoat och
    E211/ kaliumsorbat) och det är en allergi som blir allt vanligare så skulle jag inte ge dem till mitt barn. Jag vill fördröja hans exponering för vissa
    E-ämnen så länge som möjligt.

Det är säkert inte därför produkten står som olämplig för mindre barn utan snarare pga rekommendationerna om begränsat mjölkintag, men jag ville bara påtala det.

• Kimmi70

danonino.net/voksen/se/

Här finns innehåll m.m...
    Men jag kan inte se ngt om att det är olämpligt för barn...förutom möjligtvis sockret då...

• Kimmi70

Men..många mjölkersättningar är ju baserade på komjölk... Hur går det ihop med att begränsa mjölkintag? Och varför ska man begränsa mjölkintaget? Det är väl nyttigt med mjölk? Kalk och så menar jag...
    *förvirrad*

• Marlene

mjölk hämmar järnupptagningen, ett av argumenten att man måste ge smakisar vid 6 månader är att barnens järndepåer börjar ta slut då

• FruSöderström

Mjölk hämmar järnupptaget, därför ska man inte ge mjölk till barn under 1 år, mjölk och grädde i maten går bra, emn inte mjölk som dryck.
    Har hört att det är samma sak med yogurt, i så mängder går det bra, men man ska vara försiktig med det oxå.
    Jag tror inte att det är någon fara med din dotter, gissar på att anledningen till att det stod att detr ej var lämpligt för barn under 1 år är det jag beskrev ovan.

• Kimmi70

Skrev till Danonino och frågade.
    Svaret jag fick:

Hej Ann-Kristin

Tack för ditt mail!

Texten "för barn över 1 år" på våra Danonino förpackningar sätter vi ut pga proteinhalten i våra produkter. Enligt de rekommendationer som finns, bör barn under 1 år få i sig en mindre mängd protein än barn över 1 år. Proteinnivån i våra produkter lämpar sig generellt bättre för barn över 1 år. Beräkningarna av de rekommenderade nivåerna baseras dock på att man stadigvarande intar höga mängder protein. Jag får intrycket av att du ger din dotter vår produkt Danonino enbart då och då, kanske som mellanmål eller efterrätt. Om du dessutom jämför vår Danonino med mjölk, så får din dotter i sig samma mängd protein från en bägare Danonino som i 1 dl mjölk.

Generellt borde det inte vara någon fara för din dotter att äta våra produkter, men om du ändå känner oro och då jag inte känner till din dotters allmänna hälsotillstånd, rekommenderar jag dig att ta kontakt med din barnläkare/barnmorska för ytterligare upplysningar.

Jag hoppas detta har varit till hjälp och om du har fler frågor får du gärna höra av dig igen.

• dubbelmamma

Imponerande hur snabbt de svarade!!

• izabelle32

Sockret är väl det enda som är olämpligt men Aaron var på barnkalas förrförra vecka och fick smaka glass, (2 teskedar) men oj vad gott det var. Han mår finfint men det får väl inte bli någon vana. Tror inte tösen din har tagit någon skada av att få smaka Danino-yoggin, hon äter den väl inte varje dag?

• Kimmi70

Nja, hon får en liten burk om dagen (50ml) som mellanmål eller efterrätt.

Svar på tråden Orolig... Jag gav min tös på 6 mån Danonino yoghurt.