• Smultron ett

CEMENT hjälp fort! Paniiik

Nån som vet nått om Cement!
    har gjutit små saker med cement och har flyttat och fått cementen med mig, och nu när jag gjuter så håller det inte ihop. de bara går sönder!!! spelar ingen roll vad jag gör. har tillochmed satt klockan för å gå upp å vattna cementen mitt i natten!!!

Paniik. jag måste ha gjort ca 40-50 sånna innan den 6 dec. som det ser ut nu kan jag gjuta 5 om dagen!!!!!!!! (om bara cementen funkar.

Hur har den kunnat bli dålig?????

• Svar på tråden CEMENT hjälp fort! Paniiik
  • Smultron ett

ingen som kan cement? betong???
    hallå hjäälp

• Skogsgrön

är det inte en färskvara när den väl är blandad? Iaf om man bygger hus med den får ju inte blandaren stå still för då stelnar allt/ fastnar.... säker på det är cement å inte gips? fattar nog inte riktigt hur du gör.

• Smultron ett

det är en säck cement. inte blandad! den härdar ju på ett dygn och blir en stel klump. jag blandar så mycket som jag behöver just när jag använder den.

jag undrar om en säck cement kan bli dålig, typ om den ligger i kyla eller blivit fuktig.

• Smultron ett

skall köpa en ny säck imoron och prova. inte glad over det, men vet inte vad annat jag kan göra

• Tate

Tölander - står det inte på påsen då? Kan inget om cement men vet att produkter såsom flytspackel och fix ska förvaras torrt och att öppnad påsen ska förbrukas inom en viss tid.

• sanna77

Cement blir dålig om den är för gammal eller om den blir fuktig. Så det är nog inget annat att göra än att köpa en ny säck.

• Benganfans

Tölander: har den blivit fuktig så försvinner funktionen... skall förvars tort..

• Smultron ett

ja men, jag har väldigt svårt att tro den har blivit fuktig.
    och borde den inte klumpa sig om den blir fuktig?
    kan den bli fuktig av rumsluft?

• veera

Cement kan bli gammal. Om cementen inte stelnar utan bara smular sönder så köp en ny säck.

• Smultron ett

ok. cementen var bara typ 2 månader gammal.
    men ok. bra så är det inte jag som gör fel då.

• veera

Du kan ha fått gammal cement från butiken. Vi har en bekant som köpte 3 säckar cement då de skulle gjuta bastugolvet och den cementen fick de kärra ut på nytt eftersom den aldrig stelnade! Butiken gav nya säckar gratis men vilket jobb det blev med att gjuta 2 gånger. Inte så trevligt.

• maha6305

Inte så att du fått oblandad cement och glömt sand?
    Eller fått färdigblandad betong eller puts och satt till 4ggr sand extra?

Såå fort som ni skriver åldras inte cement...

För att reda ut orden:
    Cement = oblandat bindemedel
    Betong och puts = cement + ballast

(Finns även andra bindemedel i puts än cement, t ex kalk)

Svar på tråden CEMENT hjälp fort! Paniiik