• skånetös i väst

fråga till förskolepersonal

Hej

Min två-åring har vid några tillfällen kommit hem från dagis med förstörda kläder i form av tuschpennefläckar. Finns en allmänt rådande policy gällande detta? Är förskolepersonalen ansvariga för att skydda kläderna? Eller måste jag ta på min barn "fula" kläder som får bli förstörda?

(men även fula kläder kostar ju förstås)

• Svar på tråden fråga till förskolepersonal
  • Why Me

Man kan ju rekomendera till förskolepersonalen att eftersom barnet ritar/målar på sig själ att de kan sätta ett förkläde på honom eller ta av honom kläderna innan han får måla/ rita!

Men personalen har inget ansvar för om kläderna blir förstörda, det är en risk man får ta!
    men man kan ju prata med personalen om det om det är ett problem.

• solida

Hej!

Du borde prata med personalen på din förskola och höra hur de ser på saken, men allmänt på de ställen jag har jobbat på gäller: Barnen ska ha oömma kläder på sig, kläder de kan leka, röra sig i och som får bli smutsiga utan att det "gör nåt". Men vad gäller tusch- och andra färger borde förskolan definitivt ha vattenlösliga... Annars är de ju inte barnsäkra, om barnen t ex stoppar pennan i munnen. Tycker att det låter väldigt konstigt om de har pennor med permanent färg som barnen får rita med...

Hoppas du löser detta, du har alltid rätt att ifrågasätta förskolan, oavsett vad det gäller. Lycka till!

• åskmamma

TS: självklart har personalen inga sådana skyldigheter som du beskriver det. Vi för en pedagogisk verksamhet och  detta innebär tuschpennor, målarfärg eller något annat (vilket jag trodde de flesta visste) . Självklart har vi förkläden och dylikt men ingen garanti kan ges // helena

• panki2

hos oss ersätter vi inga kläder och vid inskolningen påpekar vi för föräldrarna att inte ta på kläder som de är rädda om för det kan komma färg och matfläckar på kläderna.

Se det så här i stället: Din tvååring tycker uppenbarligen om att måla och verkar få mycket bra utlopp för det! Sätt på de "fula" kläderna så slipper ni oroa er!

• skånetös i väst

Hon får såklart måla hur mycket hon vill. Men jag tycker att personalen borde upplyst oss om att de använder färg som inte går bort i tvätt.

Åskmamma
    Nej, jag visste inte att de använder permanenta tuschpennor. Jag visste inte ens att det finns giftria sådana, vilket jag nu antar att det finns eftersom de låter barn använda dem.

Jag tycker även att personalen borde ha som regel att sätta på barnen förkläde om det ska kladdas med färg. Om det sedan blir kladdigt ändå så har de åtminstone försökt skydda kläderna.

• Hej och Hopp

När man målar med vattenfärger, flaskfärger och liknande så sätter vi på barnen förkläden, men som du säger det kan bli fläckar ändå. men om de ritar med tuschpennor - nej då är de utan - självklart försöker vi se till att de inte målar på kläderna, men allvarligt talat så får du nog räkna med det. Sätt på henne kläder som du inte är så rädd om - så kommer din dotter att få många utvecklande kreativa stunder på förskolan

• skånetös i väst

Ja, jag får sätta på henne kläder jag inte är rädd om. Men det borde ändå vara regel att sätta på förkläden. Min dotter hade tjocka pennstreck och fläckar på magen av tröjan. Det hade gått igenom till T-tröjan under också. Kasst att de inte hade förkläden på barnen.

• Mor till Ella

nu har jag inte haft de problemet med min dotters dagis. men kan du inte lägga en tröja på dagis som hon kan ha när de målar som dom inte behöver vara rädda om.

• skånetös i väst

ja, det var ju ett bra förslag. Annars förstörs ju kläder för rätt mycket pengar. Barn kan måla, kladda och utvecklas utan att man behöver förstöra alla kläder de har.

• Hej och Hopp

Ts: Går hon på en 1-5årsavdelning eller en småbarnsavdelning?
    Om det är en småbarnsavdelning så kanske man kan tycka att tuschpennorna inte ska stå alltför lätt-tillgängligt för barnen - däremot andra pennor så att de kan välja att skapa när de vill, men är det en 1-5årsavdelning så blir det värre. De äldre barnen måste ju kunna ta pennor och rita/måla när de vill och då är det ju så att även de yngre barnen målar många gånger om dagen. Då ka nman ju inte sätta på dem förkläden varje gång...
    Vill bara förklara hur det ofta ser ut på förskolor - så än en gång - sätt på henne kläder som får bli fläckiga du

• skånetös i väst

Hon går på en småbarnsavdelning.

• solida

Fast barnen vill ju måla med tuschpennor. Det är lättare och mer utvecklande för småbarn än vad kritor och färgpennor är. Men jag har arbetat på småbarnsavdelningar i sju år och fläckarna har alltid gått bort, jag fattar inte vad det är för pennor de har om fläckarna inte går bort.
    Det är viktigt att barnen själva kan bestämma när de vill rita, måla, jobba med lera etc. Därför ska pennor och papper stå i barnens höjd så att de själva kan ta fram och skapa, redan från tidig ålder. Antingen får man då ha förkläden på barnen hela dagarna, eller stå ut med att det blir ritat på kläder, händer, kinden osv. Sånt är livet. Var glad över fläckarna, de visar att din dotter har haft roligt!

• åskmamma

Olika material stimulerar.

• åskmamma

Tänker du likadant om hon ramlar ute och får gräsfläckar?

• mada

jag har varit dagis-fröken, men har nu sadlat om. blir lite irriterad då jag hör sådana här diskussioner. de som har barn vet hur långa armar de har och hur snabba de är. ibland kanske det inte hinns med att få på dem ett förkläde...sen får vi tänka på hur stora barngrupper det är idag i förhållande till antal personal. nej, ta på era barn ömtåliga kläder! hur många är det inte som har penn-streck på väggar och kläder hemma? vi ska inte ha för höga krav på personalen. sen håller jag med att det ska vara vatten-lösliga tuschpennor och att man ska ha som mål att de som målar ska ha förkläden. men vi är inte mer än människor, och ibland hinner vi inte med.

• pyttipannan

Hej!
    Jobbar själv på småbarnsavdelning och undrar varför det skulle vara mer utvecklande att måla med tuschpennor?? Vad baseras det på? Vi har alltid papper och färgpennor framme till barnen, men tusch vid speciella tillfällen (då man har förkläden framme). Tips: Ta med en stor t-shirt som hon bara kan dra över när hon ska måla, täcker oftast både tröja och en bra bit av byxorna.
    Sen kan man aldrig garantera kläderna, så ta inte på sådant som inte får bli förstört. En och annan gång kan det hända att även kläderna blir målade. Händer det ofta kan jag förstå att det inte är så roligt när fläckarna inte går bort.

pyttipannan

• åskmamma

Pyttipanna: att tuschpennor i sig är utvecklande låter naturligtvis konstigt men eftersom barnets sinnen bör användas under dagen använder vi olika material och krita och tuschpenna är inte riktigt samma sak för ett litet barn att hantera. (OT)

Ts, hör med personalen om de skulle kunna sätta på ett förkläde.

• skånetös i väst

åskmamma

Det finns ju som sagt vattenlösliga tuschpennor också. Ser du någon skillnad i om barnet använder dem eller permanenta tuschpennor? Utvecklas barnet på olika sätt om de använder det ena eller andra?

Svar på tråden fråga till förskolepersonal