• Anonym (ont)

Gulkroppshormon

Hejsan! Min mens är ca 4 veckor sen (annars är den alltid regelbunden)och enda sedan BIM så har jag haft som mensvärkliknande smärtor. Så idag var jag hos gynekolgoen och gjorde VUL. Allt såg bra ut, den ena äggstocken var dock lite svullen. Han sa att jag antingen skulle fortsätta vänta eller efterom jag har så pass ont ta en kur med gulkroppshormon i 7-10 dagar. Detta ska tydligen starta igång mensen.
    Nu undrar jag, ni som har erfarenhet, hur påverkar detta mig? Brukar känna hormonerna vid mens ganska ordentligt (väldigt nedstämd m.m) och bävar för att det kommer bli ännu värre denna gång. Hur kommer mensen att bli? Brukar det bli normalt till nästa cykel?
    Snälla svara om ni vet något!

• Svar på tråden Gulkroppshormon
  • Anonym (ont)

Alltså om jag tar kuren med gulkroppshormon...

• Anonym (ont)

Ingen??

• Kicki4

Jag har ätit en halv kur med detta hormon,slutade för att jag fick sån huvudvärk av tabletterna.Är en av biverkningarna,tyvärr.
    har man ätit hela kuren så ska det komma en riklig blödning efter ett par dagar.Så ska mensen vara som vanligt igen.Tabletterna heter Gestaperan(osäker på stavning).
    Men för mig funkade dom,det som händer är;man blöder ut den tjocka slemhinna som gör att man inte blöder som man ska.
    Tror inte att du kommer känna av dessa hormoner särkillt mycket gjorde inte jag&jag är lika som dig.

Fråga gärna om du undrar över något.

• Anonym (ont)

tack för ditt svar!
    Usch tycker att det är läskigt att stoppa i sig en massa hormoner men läkaren måste ju veta vad han snackar om.
    Varför åt du bara en halv kur? Varför åt du förresten? Vad kostar det?

Antar att man får vara beredd på att må lite halvdåligt närmsta veckorna, suck!

• Anonym (ont)

Förslåt såg att du slutade pga huvudvärken. Är det okej att bryta mitt i? Det funkade ändå?

• Kicki4

Ja precis jag slutade för jag fick sån huvudvärk.Jag åt dom för att jag hade så ont i magen&så sa läkaren att jag hade lite för tjockslemhinna.Jag hade inte haft min mens på nästan 2månader&gravid var jag inte.Slemhinnan var för tjock,så när jag hade min mens kom den inte ut som den skulle göra.En kur är på 20tabletter&dom kostar52:-.Så det är inte särskillt dyrt tyckar jag.
    Jadå det var okej att bryta mitt i,jag frågade först på sjukhuset.Och efter 4dagar så kom min mens.Och sedan dess har det inte varit några problem.

• decemberflicka

Jag har inte fått några biverkningar av detta, men inte heller någon förbättring av menscykel osv.
    Detta är första kuren, så jag ska väl inte ropa hej än.
    Jag tycker du kan prova och så slutar du om du känner biverkningar...

• Kicki4

Jag vet att för en del så krävs det att man måste äta flera kurer för att det ska funka.

• Anonym (ont)

Det låter ju ungefär som för mig Kicki4. Har haft riktigt ont i magen de senaste veckorna. Men han sa inget om tjocka slemhinnor...hm..
    Jag ska väl ge det ett försök och se hur jag reagerar på det.
    Priset var ju bra i alla fall ;)

Hade du regelbunden mens innan Kicki4? har aldrig haft några problem tidigare och så helt plötsligt börjar det krångla. Jag trodde nästan att jag var gravid...

• Kicki4

ja jag hade regelbunden mens innan detta problem kom.Och nu efter den kort kuren så är mensen som vanligt igen.

• Anonym (ont)

Skönt att höra. Man vill ju inte att det ska ställa till med problem längre fram.

• Anonym (ont)

Visst är det så att det är farligt att bli gravid då man äter gulkroppshormon? Gäller att vara extra försiktig under behandlingen då eller?

• Kicki4

Vad gäller att bli gravid när man äter tabletterna vet jag inte.Men det måste ju läkarna kunna svara på.

• Anonym (ont)

Läste att man direkt måste avbryta behandlingen om man skulle vara gravid. Har ju läst om många kvinnor här inne som äter det och samtidigt vill ha barn. Borde det inte vara farligt? Måste ja vara svårt att märka om man är gravid med strulig mens?

Inte för att jag planerar barn än men man blir ju orolig.

• Kicki4

Det min läkare sa till mig var att jag skulle ta kontakt med dom om jag skulle bli gravid under tiden jag åt dessa tabletter.Men på pekade åxå att det var noga med att skydda sig extra under kurens gång.
    Ja är det en strulig mens man har så är det ju jätte svårt att märka om man nu skulle bli gravid.
    Så man får kanske försöka låt bli att ha sex under tiden man äter dessa tabletter för att vara helt säker,på att man inte blir gravid under kurens gång.

Svar på tråden Gulkroppshormon