• Anna Paulita

Är man för gammal om man planerar en graviditet vid 30 års ålder?

Hur gammal är för gammalt att skaffa första barnet?

Många yngre tjejer som skaffar barn tidigt, tidigt i mina ögon är under 23, anser att vi som väljer att vänta lite till fördel för att resa, leva livet och eventuellt plugga och göra kärriär är gammla om vi skaffar barn runt 30. Jag upprörs av tanken att jag som 31 åring skulle vara gammal och trött....(läste det i en annan tråd) och det gör mig förbannad att ngn 20 åring kan ge en åsikt om hur man känner sig som 30 åring när hon inte har en aning om det. Jag vet hur man är som 20 åring (för jag har varit 20) och jag vet hur man är som 30 åring då jag är det just nu.

Så hur gammalt är FÖR gammalt?

• Svar på tråden Är man för gammal om man planerar en graviditet vid 30 års ålder?
  • rainbowbrite

Hmm, jag tycker det går en gräns vid 40 nånstans.. man ska orka va en aktiv förälder läänge... tycker jag! Men det beror ju på, har man försökt läänge att bli gravid o lyckas på ett eller annat sätt så e ju det klart tacksamt o jag förstår tacksamhet oavsett ålder..

• Cilota

Jag är 31 och planerar för fullt Vad ska man göra om man inte känner sig redo eller hittat den man vill skaffa barn med förrän nu undrar jag

Jag minns också hur jag var som 20-åring och jag var definitivt inte mogen då.

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • sheeba

30 är inte förgammalt i allafall.
    Tycker faktiskt det är svårt att sätta en sådan stämpel på när det skulle vara för gammalt att skaffa barn.
    Jag var ung 22 när jag fick första, hade roat av mig och varit utomlands i några år i rad så jag saknar inte "ungdomstiden".

Tänk om man inte kan bli gravid men lyckas vid 35 finn säker 100 stycken om inte fler såklart, ska mn då säga att den var för gammal? Skulle jag aldrig få för mig att göra.
    Min framor var 44 när hon fick min pappa, lite tråkigt bara att ha en så pass gammal farmor
    Så jag har inte en spesifik ålder att sätta, alla eller de flesta skaffar nog när de känner sig redo eller när det äntligen har lyckats. Om de så är 18 eller 45 så kan de bli lika goda föräldrar eller dåliga

• Anonym

Tycker verkligen inte att man inte är för gammal när man är 30 år för att skaffa barn, men 40 då börjar det bli lite gammalt, min åsikt,

• MissBlaise

Resa, leva livet, plugga vidare och göra kärriär kan man ju göra vare sig man e 20 el 30 när man skaffar barn. Jag e 20 nu och väntar en liten som är beräknad att titta ut den första Mars. Känner mig absolut inte begränsad för det, livet blir vad man gör det till

Tycker att man börjar bli "gammal" runt 40. Iof fick min mamma min yngsta lillasyster när hon skulle fylla 41, tycker de e lite gammalt. Huvudsaken är ju att man orkar engagera sig och ha det roligt och må bra med barnen

• Esmeralda123

jag är 35 år och ska snart föda mitt tredje barn... Jag var 21 när jag fick mitt första och 26 med det andra. Jag känner mig "mognare" nu att bli mamma...

• imsan

Oj, 31 är väl ingen ålder.
    Jag kan inte sätta en ålder heller på när man är för gammal.
    Men jag har väl sagt att när jag närmar mig 38-40 så blir det absolut inga fler barn, fast å andra sidan så är det 10-12 år dit så mkt kan ändra sig.

Eftersom jag vill ha många barn så började jag tidigt, är 27 och har 4 barn redan, så 31 skulle vara sent för mig.
    Men det har varit möjlig ekonomiskt osv att skaffa barn tidigt...resa kan jag göra sen.

• Gäspan

Neeeej...inte en sån här tråd till om att man är för gammal vid 40!

Jag menar, jag kan ju ta era åsikter med en klackspark, men jag vet att det finns nygravida, eller för den delen, förhoppningsfulla 40+-are här på FL som blir otroligt sårade över sådana åsikter.

Jag hoppas att era trista åldersfördomar av det slaget slår tillbaka mot er själva när ni står där om några år, fyllda 40, och kanske med en ny, passionerad kärlek.

• imsan

En kompis är nu 33 år gammal och hon känner att hon börjar bli för bekväm, samtidigt som hon vill ha barn

• imsan

Gäspan:
    Då kan man ju inte knappt öppna några trådar om man ska vara rädd för att människor ska ta illa upp.

Svar på tråden Är man för gammal om man planerar en graviditet vid 30 års ålder?