• Minny

Var hos optikern idag och provade linser, men får inte in linsen!

Hej!

Finns det någon linsbärare här? Jag skulle pröva linser idag för första gången, men det gick inte som jag hade hoppats, satt säkert 45 min, och lyckades bara inte få in linsen, den vek sig och jag blinkade,...

Finns det någon mer som haft problem med linser första gången, men som sedan lyckats få i dom? Just nu känns det tröstlöst, ska göra ett försök till snart, men har svårt att tro att det går bättre då..

Trodde inte det skulle vara så här svårt att få i linsen!

• Svar på tråden Var hos optikern idag och provade linser, men får inte in linsen!
  • non compos mentis

Prova att "titta under lugg", dvs underifrån når du kollar dig i spegeln samtidigt som du drar ner det undre ögonlocket. (du öppnar upp ögat lite mer då) Sätt sedan in linsen lite längre ned på ögonloben. Blinkreflexen försvinner efter en tids användning... Ge inte upp!

• fitforfight

När du fått in linsen i ögat så håll det uppspärrat en liten stund till du känner att linsen sitter där den ska, rulla runt med ögat utan att blinka och när du känner att det inte finns några luftbubblor så kan du blinka

• morzan4

Så var det för mig med, ett himla "jockel" från början men nu har jag använt linser i snart 15 år och det är inget problem alls längre att få in dem. Pröva om och om igen. Det handlar bara om att vänja sig vid att något rör vid ögat. LYCKA TILL!

• Jennnyn

Hade också svårt i början med att få in linserna, men man vänjer sig. Det svåraste i början är att du har en blinkreflex när du närmar ögat med fingret. Denna lär du dig efterhand att kontrollera, precis som föregående skrivit. När du väl fått in tekniken kan du göra det i sömnen. Lycka till !

• Neko

Jag gav upp och kunde inte få in dem... opererade ögonen istället O_o

• R Franklin

Gav upp efter en timme första gången, var riktigt jobbigt, man bara blinkade så fort man kom i närheten av ögat. Vänjer sig rätt fort dock så det är bara att bita ihop första gångerna, sedan känner man dem inte alls.

• Stellamum

Tvätta händerna ordentligt, sätt dig hemma och rör vid ögonvitan.
    Även om du blinkar i början ta inte bort fingret utan låt det vara kvar mot ögat. Känn efter hur det känns och titta på hur det ser ut. När de sedan kan ha fingret mot ögonvitan utan att blinka är det dags att boka en ny tid hos din optiker för att träna med linserna.

Detta brukar vara bästa tricket för mina kunder!

I övrigt håller jag med Dr Cox, det tillvägagångssättet brukar vara bäst för "blinkare". När du väl fått in linsen på ögonvitan/den undre delen av irisen, titta rakt ner i bordet UTAN att släppa det under ögonlocket. (Mellanlanda inte i spelgeln, det brukar var frestande att kolla om den sitter men lita på känslan annars blinkar du ut den när den glider upp över ögat)
    När du ser bordet, släpp ögonlocket, blunda och använd det undre ögonlocket för att puffa upp linsen till rätt postition.
    Voila!

• jeeri74

Oj vad jag känner igen mig!!! Hade jätteproblem första veckorna, ibörjan kunde det ta en timme att få in den där rackans lilla plastbiten ;) Satt vid köksbordet och blev sååå frustrerad..
    Men det blev bättre och det kommer det säkert bli för dig också. Öva, öva, öva..

Lycka till och ge inte upp!!

• elefanthonan

Det gäller att träna o träna,till slut får du i linsen,jag hade samma problem när jag skulle sätta i linserna första gången.
    Jag brukar sitta riktigt nära en spegel o spärra upp ögat utan att hålla i det,då är det lättare att man inte blinkar under tiden.

Svar på tråden Var hos optikern idag och provade linser, men får inte in linsen!