• 1985

Varför misslyckas jag alltid med knäcken?

Vad gjorde jag för fel denna gången?
    Knäcken går inte få ur formarna för att den är så seg. Den går att ställa in en snabbis i frysen men jag vill ha den bra från början!
    Jag misslyckas alltid med att koka knäck...*Suck*
    Och denna gången hade jag gjort mej till och köpt en stektermometer och allt...Jag lät det koka i ca 40 minuter på medelsvag värme tills temperaturen var 120 C, precis som det står i alla mina recept. Varför blev det ändå inte bra?
    Gjorde på 2 dl socker, 2 dl sirap och 2 dl grädde + hackad mandel.

• Svar på tråden Varför misslyckas jag alltid med knäcken?
  • Ghost

skit i receptet och använd stekpanna

• Ida 84

Jag gör alltid i micro.. Och om den är seg så har jag lärt mig att den skulle kokat lite längre..

• Ghost

Jepp bästa tipset enligt min mor och hon har kokat knäck sedan adam var länsman

• MammaSara80

Jag kokar alltid den dubbla tiden som står.
    Plus att jag har i lite ströbröd ca 2msk och en gnutta bakpulver kanske ½tsk. Tipsen kommer från min mormor hon var super duktig i köket.

• 1985

Hmm, får väl se när jag orkar ta mej i kragen och göra en ny sats då..

• Fille Fjonkan

Jag brukar låta knäcken koka tills den börjar ändra färg, bli aningen mörkare. Den börjar också ändra konsistens och liksom håller ihop lite i en stor massa och släpper kanterna när man rör i kastrullen. Jag gör även kultestet imellanåt när jag tror att det börjar bli klart. Kulan måste vara ganska hård och ev trådar i vattnet ska helst bli riktigt hårda och sköra innan jag är nöjd. Efter kokningen tillsätter jag en msk smör. Min knäck blir alltid perfekt

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 31
  • Bouldermus

Trickset är att smeten ska bli tillräckligt varm. Koka knäcken i en vidbottnad gjutjärnsgryta så går det snabbt som attan att få rätt konsistens. Skippa termometern och gör kulprov istället, häll några droppar knäck i ett glas vatten och kontrollera att du kan forma en hård kula av knäcken. Lycka till!

• Svinto78

Du gör väl kulprovet innan du häller i formar??? Tror att du inte har kokat tillräckligt länge, då blir det sådär segt och fastnar i formarna...

• Rigor

Mitt största problem om jag gjorde knäcken redan nu, skulle vara att den inte räckte till jul!

Svar på tråden Varför misslyckas jag alltid med knäcken?