Rädsla för att konversera på engelska...
Bra tips sökes på att komma över sin "nojja" för att konversera på engelska. Har inga problem att förstå när någon talar engelska med mig men när jag själv ska säga något låser det sig totalt.
Bra tips sökes på att komma över sin "nojja" för att konversera på engelska. Har inga problem att förstå när någon talar engelska med mig men när jag själv ska säga något låser det sig totalt.
Drick några öl. Oj, vad du kommer att snacka sen!
Enda sattet ar att komma over sadan noja ar att tvinga sig sjalv att prata prata prata. Kanske kan du hitta nagon som ar engelsktalande som vill lara sig svenska som du forst kan ova att prata engelska med och som sedan kan ova att prata svenska med dig. Sadant sprakutbyte ar valdigt vanligt bland studenter, i alla fall har i USA. Pa det sattet behover du inte kanna dig dum nar du pratar engelska eftersom du har nagot att lara den andra personen ocksa sa ni ar pa samma niva pa era respektive andrasprak.
Jag var precis som du, och sa blev jag jattegenerad nar jag skulle saga nat... Men jag tog mig i kragen och akte till USA och jobbade ett ar, da var jag helt enkelt tvungen att prata!
Jajjemen några öl eller ännu bättre ett par glas vin hjälper, men är liksom inte tillräckligt
Bra tips Kitty Shark, tack! Men var hittar man någon som man kan ha detta språkutbyte med... är heltidsarbetande med icke möjlighet att åka utomlands.
Spela en roll. Bestäm dig för att du är skådis, och i den rollen är du en stjärna på att prata engelska.
Lycka till!
Funderade mycket på jobb utomlands för några år sedan.
Nu har jag tyvärr svårt att ge mig iväg...bunden med hus, jobb, djur. Men visst, känns som om det är det enda för att komma över detta...
Om det handlar om en engelsktalande person i Sverige så vet jag (Känner flera) att de är överlyckliga bara någon FÖRÖSKER säga några ord på engelska.
Och likadant i USA, när jag bodde där så var de såååå imponerade att man kunde språket och mer än villiga att vara tydliga osv.
De själva är ju urusla på andra språk...
ts: Kanske om du satter upp en lapp pa ett stalle dar det undervisas SFI...eller en annons i en tidning, kanske?