• Minimagen

Nu har jag fotat vardagsrummet!

Väggarna går i rosa-beige och möblerna från IKEA i björk - inte världens skojigaste kombination...Hade tänkt mig en liten budget renovering. Väggarna får vara ett tag till, taket ska vitlaseras snart. Gardinerna tänkte jag byta ut till vita i alla fönster. Någon stor matta skulle jag vilja ha in framför lekhörnan. Golven får också vara ett tag.
    Rummet är ganska stort och L-format...svårmöblerat...vill ha det mysigt och fint! Nu känns det väldigt rörigt! Hjälp mig! En lekhörna behövs eftersom vi bor i tvåvåningshus och är mycket nere och barnen är för små för att leka själv uppe.
    Soffan är jättetrist mörkgrå, men praktisk med småbarn. Hoppas kunna byta ut den snart!
    Gillar naturfärger som beige och brun och vitt.

Hur ska jag fixa till en snygg lekhörna? Är draperi till skåpet en bra ide?
    Hur skulle ni möblera och med vad för möbler om de kunde bytas ut?
    Minst nöjd är jag med bokhyllan och alla böcker...men nånstans måste de ju vara...!

• Svar på tråden Nu har jag fotat vardagsrummet!
  • Tinkerbel

Varifrån kommer ni in i rummet, alltså vart är dörren? Kommer ni in där soffan är eller där furuskänken står?

Är bokhyllan en BILLY bokhylla? Isåfall skulle jag köpa dörrar i frostat glas till den, eller sådana som man kan sätta tapet innanför (från IKEA, alltså). Då skulle det kännas lite mindre rörigt. Jag tror jag skulle ha soffan där du har träkistan och tv:n där ni har lekhörnan. Det beror ju förstås på var ingången till rummet är och vilket rum du ser direkt in från, förstås! Kanske en ny tv bänk med dörrar att stänga?

Om ingången inte är där soffan står, så skulle jag nog köra ihop bokhyllorna och ställa dom där soffan står. Jag skulle nog också köpa en eller två vita små fåtöljer (Typ TULLSTA från IKEA) och köpa till någon mysig pläd i murrig färg! Någon snygg läslampa, kanske?

Perfekt att sitta framför öppenspisen och läsa en bok!

Då borde det väl också finnas plats för lekhörnan därinne? Det är ju trevligare om man slipper se och kliva på barnens leksaker det första man gör ... Hur gamla är barnen?

• Minimagen

Hej!

Tinkerbel: Tack för ditt svar!
    Man kommer in i vardagsrummet från det hållet där furuskänken står. Soffan vi har nu är för stor att ställa vid hörnet där kistan står nu för då kommer soffan framför altandörren. Kanske vi kan ha det så sen när/om vi byter soffa! Det låter ju som en toppenidé att ha fåtöljer + lekhörna vi braskaminen. 
    Barnen är 3 och snart 1 år.

• Bijouu

om man målar rummets ändar ser det mer harmoniskt ut inte så avlångt. tycker att det skuyle bli lugnare med ett eller två träslag.
    skulle hellre ha bokhyllorna ihop som en enhet med cdhyllorna.-
    tycker att väggen mellan fönstrena är lite för hårt möblerad det blir konstigt.

jag skulle nog ta delen där ni har oppna spisen till en myshörna, lite mer vuxendel. med sköna fotöljer och böcker.

Tvn kan vara i en familjedel i andra delen av rummet med plats för lek. där är det ju lättast att hålla koll på ungarna. lekhörna behöver det ju inte vara, mer familjedel där lek är tillåtet.

upplever det som att möblerna står väldigt uppställda mot väggarna.

kan det vara något kanske?

• Bijouu

och glömmde skriva att jag tycker att det ser väldigt mysigt ut!

• Namàrië

Ts: Vill börja med att skriva att erat hus ser toppenfint ut. Blir riktigt inspirerad

Sen angående förslaget från Tinkelbel att ni ska ha soffan där kistan står håller jag med om. Visst är det lite synd att soffan då kommer att stå i vägen för altandörren, men som du själv säger så funkar det kanske ännu bättre när/om ni byter soffa.

Och sen kanske du kan tänka att det inte gör så mycket om ni måste dra fram soffan lite sommartid för att ta er ut den vägen, för det är ju trotsallt Sverige vi bor i och här är sommaren, och därmed användningen av en altandörr, relativt kortvarig 

• Namàrië

Ts: Hur går det för er? Hunnit någonvart?

• Minimagen

Hej!

Tack för era svar! Det har varit till stor hjälp. Jag tog fasta redan på Tinkerbells förslag att flytta soffan, och jag är glad att jag gjorde det. Nu känns det mycket bättre. Soffan kommer bara en liten bit framför dörren så det går fortfarande att öppna den om man vill. Vi gjorde lekhörna där soffan stod tidigare, vid braskaminen. Det kändes skönt att få bort leksakerna från vardagssrummets "entré".
    Ommålning får bli ett senare projekt, och en annan soffa likaså. Ska lägga upp bilder på hur det blev snart!

• hampo

Om du gillar vitt så kan du ju måla om furumöblerna , om du vill.
    Själv har jag ju målat mycket möbler här hemma. Blir en väldigt skillnad.
    Titta gärna in.

~ - Det är så roligt att leva, för då får en si´hur det går. ~
  • Namárië

Minimagen: Dags att lägga in de där bilderna på hur vardagsrummet blev snart? ;)

• Minimagen

Ja, det kommer... ;) efter jul och nyårshelgerna är över!

• Alda

tycker att du skall satsa på samma gardiner i hela rummet, kanske lite mer tyg på gardinerna, strörre om du förstår.

det känns som ni radat upp allt längs väggarn, försök att få upp mer på väggarna och kanske satsa på en STOR bokhylla istället för så många.

måla rummet vitt och kanske en varmare färg där spisen är. att måla om tar inte så lång stund faktiskt, men ger så mycket förändring.

sen gillar jag din svarta dalahäst så jättemycket. har letat efter en så så länge. vart köpte du den?? vill ha!

mysigt rum ni har, lycka till!

• Minimagen

Hej Alvaflicka!
    Tack för tipsen. Dalahästen är från IKEA, köpte den för några år sen. Jag ser verkligen fram emot att göra om, vill ha det ljust och fräscht, med vitt och beige! Kanske någon fondtapet också.

• Namárië

Hallå där ts! Vart är bilderna jag efterlyste för snart 2 månader sen?

Svar på tråden Nu har jag fotat vardagsrummet!