• madeleine82

amarylis

hur sköter man en amarylis om man inte vill att den blommar innan december? hur ska den stå?

• Svar på tråden amarylis
  • 1mamma

stå mörkare. vattna pytte lite och sedan kan du inte göra mera.

• Trinity78

Min amaryllis har redan blommat en gång men nu kommer det ett nytt skott. Ska jag klippa bort den gamla vissna stängeln?

A loaded gun won't set you free
  • spacebeare

jag tror att du riskfritt kan klippa bort det gamla.

• AnLeNo

Jag vattnar aldrig mina amarylidar alls, de har allt de behöver i löken.

• Sysse

När den har blommat så ska man ju klippa bort blomman och själken den satt på, sen då? Kan man få den att blomma igen till nästa jul? Hur gör man då? Ska den stå svalt, eller kan man ha den ute under sommaren eller? Nån som vet?

• VeraCB

Jag har haft samma amaryllis ett par år nu, men det är svårt att pricka in så att den blommar till jul.
    Min har nyss blommat över, då skär jag bort den stängeln och låter resten stå kvar i fönstret bland krukväxterna, vattnar liiite, och inte på löken.
    På våren/sommaren gräver jag ner löken i en rabatt, och låter den vara till hösten, då gräver jag upp den, stoppar den i en kruka och ställer den i ett skåp i källaren (svalt) och vattnar knappt nåt alls, bladen ska vissna ner helt.
    Minst tio veckor tror jag att de ska stå svalt, sedan tar jag upp den, planterar om i ny jord, men vattnar mest ingenting förrän jag ser en knopp komma upp!
    Det brukar ta ca 3-4 veckor från det att jag planterar om dem tills de blommar.
    Lycka till!

I've got a 24-lane highway going straight thru my head
  • 1mamma

hej när den har blommat så klipp bort blommorna och låt själken vissna ner, precis som oå en orkide.
    när den har vissnat så klipp bort den vissna själken.

för att förvara dem tills nästa år så ska de stå svalet och mörk, under diskbänken, i förådet källaren mm och de ska inte vattnas, ta fram dom innan jul och klipp bort allt visset. ge kanske lite näring och ev ny jord.

och har man en tomt gör man som VeraBC...

På våren/sommaren gräver jag ner löken i en rabatt, och låter den vara till hösten, då gräver jag upp den, stoppar den i en kruka och ställer den i ett skåp i källaren (svalt) och vattnar knappt nåt alls, bladen ska vissna ner helt.
    Minst tio veckor tror jag att de ska stå svalt, sedan tar jag upp den, planterar om i ny jord, men vattnar mest ingenting förrän jag ser en knopp komma upp!
    Det brukar ta ca 3-4 veckor från det att jag planterar om dem tills de blommar.

• Sysse

Tack!
    Då ska jag testa detta och se om jag har gröna fingrar!!

Svar på tråden amarylis