• FijaPija

När får man ha sex efter spiralinsättning?

Satte in spiral i förrgår - men glömde lite frågor bla:: När kan man ha sex efter insättningen? Och hur är det med tamponganvänding?
    Rent allmänt är jag också lite nyfiken på er som har kopparspiral - hur funkar det? Blöder ni mer, känns den, är det jättebra/dåligt?

• Svar på tråden När får man ha sex efter spiralinsättning?
  • Mia m Rasmus

Sex kan du ha samma dag, det kan kännas lite obehagligt först. Du kan även använda tampong som vanligt.

Jag blödde mer och fler dagar än innan jag satte in spiralen. Nej, jag kände den inte.

• FijaPija

Tack... det var goda nyheter! Fick hjärnsläpp när jag var hos MVC och glömde fråga.. Tur man har en jätteinformationsbank att tillgå här

• bigmacoco

Jag fick inte ha sex på en vecka efter att min kopparspiral satts på plats!! Plus att vara uppmärksam på riklig blödning i början, och då inte använda tampong isf för infektionsriskens skull. Fick heller inte bada direkt efter. Jag skulle hålla mig till samma förmaningar/rekommendationer som efter en förlossning, innan avslaget försvunnit.

Hon gick igenom allt väldigt noga - konstigt att din bm inte gjorde detsamma.

• bigmacoco

Annars var jag väldigt nöjd med min förra kopparspiral, det enda är väl att man blöder rätt mycket mer vid mens (inte bara lite mer - MYCKET mer).

• Marco och Mathias mamma

Jag fick rådet att vänta med sex i ca 5 dar för att minimera risken för infektioner.

• FijaPija

Tack bigmacoco och bonusmorsa! Nej min BM gick inte igenom det, och jag kom inte för mig att fråga. Ibland antar man att man får vet det man bör få veta.. Det var inte förrän jag läste broschyren jag fick med om infektionsrisker jag blev konfunderad och sen när maken frågade (DET hade han tänkt på..hehe...) som jag började undra lite.
    Men ja, då får man hålla undan i veckan då

• Anonym (1 vecka)

Fick inte ha sex på en vecka pga infektionsrisk.

• bigmacoco

Fija pija:

Det var så lite så.

• A S K

Blev beordrad att inte ha sex på 1 vecka efter insättningen för att undvika infektionsrisken!!

• Elegantmachine

satte in min idag och jag ska inte använda tampong nu om jag skulle blöda efter insättandet. oskyddat sex ska jag vänta med i en vecka

Svar på tråden När får man ha sex efter spiralinsättning?