• NovaTindra

Runda köttbullar i ugn? Gräddfil? Löksoppepulver?

Nu e det snart jul och jag behöver ha ett gott recept på köttbullar. Jag har tänkt göra i ugnen eftersom det går mkt snabbare när man ska göra mkt.
    Förra året blev mina köttbullar nästintill platta.. Inte kul!
    Har ni något bra recept på goda köttbullar.
    Har läst i forumet att en del gör på gräddfil och på fransk löksoppa? Blir det gott..?
    Jag har tänkt att göra köttbullar på 1 kg nötfärs. Hur mkt av de andra ingredienserna ska jag ha i då?

• Svar på tråden Runda köttbullar i ugn? Gräddfil? Löksoppepulver?
  • Arzozah

Jag håller på att göra köttfärslimpa just nu och har blandat ner 1 paket gräddfil med en påse fransk löksoppa.
    Det blir jättegott!!! Funkar till köttbullar också.

Borde funka alldeles utmärkt med 1 kg köttfärs till en påse soppa och ett paket gräddfil=)

• maddis72

Va, aldrig hört talas om men blir nyfiken!
    Man skippar väl annan vätska, det eventuella ströbrödet och ägget då eller?
    OCH dumma frågan nr.2: Frans löksoppa, är det pulversoppa då eller och man tar pulvret?
    Annan krydda isf?

• Fiaflopp

Nu vart jag ju nyfiken...blir det inte löst??
    Behövs ströbröd och ägg också om man har gräddfil och löksoppe-pulver?

• NovaTindra

Jaa.. jag undrar oxå om det inte blir för löst? Vill ju inte ha platta köttbullar igen..

• NovaTindra

maddis72 jag tror man använder pulvret och har i det i gräddfilen å låter det stå en stund. Nee ingen annan vätska ska vara i har jag förstått det som iaf.

• E l l a

Jag brukar först slänga ner köttbullarna i kokade vatten några sekunder när jag rullat dem, då blir de lite fasta i yttersta lagret och perfekt runda (inte kantiga som av pannan) sedan är det bara att fiska upp dem och slänga dem på en långpanna i ugnen med lite smör.

Jag gör vanliga köttbullar med massor av riven lök i och på grädde och ströbröd. Till påsken gjorde jag på Santa Marias Biffteki krydda (hade i oliver och fetaost också) och de blev jättegod. Vill man vara lat har ju Santa Maria även en Swedish Meatballs krydda som man bara blandar med vatten och tillsätter till köttfärsen. Men riktiga är ju godast!

• Maggen

Nä, bara löksoppspulver och gräddfil, blir jättegod!

• Mirris

Åhhh.. just ja.. har glömt bort det där med soppulvret! Gjorde ju en sån köttfärslimpa för ett tag sen, o JÄKLAR va god den blev.

Bara köttfärs gräddfil o pulver. SÅ enkelt. o SÅ gott!

Funkar säkert till köttbullar oxå.

• Vilmas Mamma

I min har jag, köttfärs, 1 ägg, i påse fransk löksoppa & en burk creme fraiche, (blir kanske mer fast, än gräddfil!?)

Svar på tråden Runda köttbullar i ugn? Gräddfil? Löksoppepulver?