• aleksa98

Rita en ovanvåning till vårt enplans hus.

Hej
    Jag undrar om det e ngn som vet hur mycket det kostar att få en arkitekt att rita en ovanvåning till oss, eller det kanske inte måste vara en akitekt? Finns det ngn här som kan sånt och isåfall skulle vilja hjälpa mig (mot betalning förståss.) Vi har ett enplans hus med källare men behöver ha en ovanvåning då rummen inte räcker till. Arbetare till att göra jobbet finns men ingen som kan rita det. Jag har även hör att det finns pensionerade arkitekter som gör sådant på sin fritid men jag har ingen aning om vad det kostar eller vart jag kan hitta en. Vi bor i Skåne. Kan ngn hjälpa mig så vore jag tacksam

• Svar på tråden Rita en ovanvåning till vårt enplans hus.
  • längtarefterbarn

Kan ni inte skissa på en planlösning själva?
    Om ni har folk som ska göra det så förutsätter jag att de är kunniga byggnadstekniskt?

Prova annars kontakta nån husfirma. Tex Mjöbäcksvillan eller Västkuststugan typ. De kanske gör det mot betalning eller kan hjälpa dig hitta rätt.

• aleksa98

Vi har folk som ska lyfta ovanvåningen och "bygga" den men jag ska kolla på dom alternativ ni gett mig. Tack

• aleksa98

Vi vet hur vi vill att ovanvåningen ska se ut men kan man rita den själv och sen skicka in den för den ska ju godkännas av kommunen oxå. Jag har hört att det ska vara ritat riktigt bra alltså proffsigt och det kan ingen av oss

• längtarefterbarn

Nej det behöver inte vara gjort av en arkitekt för att ni ska få bygglov.
    de vill inte veta planlösningen utan hur stort ni bygger, hur mycket ni bygger uppåt, dvs hur det påverkar huset och omgivningarna.
    Rita själva på millimeterpapper, finns i bokahdeln. Var noga med att ange mått.

• Bella8

Tycker absolut att ni ska anlita en arkitekt till detta!

För att få bygglov behöver inte ritningarna vara utförda av en arkitekt MEN för att få en vettig stil på huset och en tillbyggnad som alltså harmonierar med ert enplanshus som redan finns så kan ingen annan än en arkitekt som är utbildad utföra detta på ett bra sätt. En arkitekt kostar ca 800-1200:- timmen men ni kommer att tjäna in dessa pengar på att få väl utförda ritningar samt en person/arkitekten som kommer att hålla i projektet och se till att det utförs på rätt sätt av byggpersonalen och detta min vän, är guld värt!

Att bygga till ett enplanshus är ganska så invecklat och det krävs förmodligen ett antal takfönster eller nischer för att få in ett bra ljus... och jag lovar att det fixar man inte bra själv...

Jag arbetar själv som inredningsarkitekt (utbildad på Konstfack 5 år/SIR/MSA) och hade kunnat hjälpa dig med planlösningen men inte ens jag skulle våga mig på att rita en hel övervåning på ett byggnadsmässigt korrekt sätt utan att tillfråga min kollega husarkitekten...

Kontakta en certifierad arkitekt SAR är mitt råd och det kommer att vara värt det, jag lovar!

Lycka till/
    Bella

*** Charlie Charlie Charlie Du är en liten katt... ***
  • nassepånken

eller hitta en billig och villig arkitektstudent!

• Joonas

Nja... Vi har ritat vårt hus själv och ingen av oss är arkitekt! Vad vi dock gjorde var att vi med vår färdiga planlösning gick och konsulterade en arktitekt en halvtimme för att få råd och tips... Hon rådde oss bl.a att flytta en toadörr så att man inte såg den från matplatsen. Gästerna gillar inte att man ser vart de går n'är de lämnar middagsbordet Det hade vi ju inte tänkt på. Vi pasade på att besöka arkitekten på villamässan i Malmö, så för vår del blev konsultationen gratis. Är man sedan lite noggrann och har en skalstock kan man själv göra ritningar för bygglov. Vad du trots det måste göra är ju att anlita en konstruktionsritare. Tror niog du behöver konstruktionsritningar för att få bygga. Men det kan du nog få gjort för 3-4000 kr.

festlig, funktionell och fryntlig
  • aleksa98

Ok tack för alla svar men jag trodde inte att det skulle vara så dyrt men men smakar det så kostar det

Svar på tråden Rita en ovanvåning till vårt enplans hus.