• sskstudent79

Söker en protestantiskt präst eller vigselförrättare som pratar hjälplig italienska eller iaf engelska!!!

Min syster gifter sig i sommar och de vill ha vigselceremonin på italienska (för hans familj) eller iaf engelska. Men vart hittar vi prästen?!!

• Svar på tråden Söker en protestantiskt präst eller vigselförrättare som pratar hjälplig italienska eller iaf engelska!!!
  • Karpet

Det beror ju på vilken kyrka de vill gifta sig i. Det hjälper ju inte er så mycket om det finns en italienskspråkig präst i Haparanda om de vill giftasig i Ystad t ex. Jag föreslår att de ringer pastorsexpeditionen i sin hemkommun och frågar om någon där pratar italienska/engelska.

• sskstudent79

De ska gifta sig i stockholmsområdet. Hemkommun? Dom bor i London. Men tack för tipset, jag ringer svenska kyrkan och luskar.

• Sefyria

Ska de gifta sig kyrkligt? Då kan det vara värt att ringa Katolska kyrkan och fråga dem om en präst som håller i mässor i italienska. Här i Gbg har katolska kyrkan mässor på flera språk, kanske kan man komma i kontakt med prästämbetet och fråga om någon vill viga par på önskat språk också.

• Sefyria

Men förlåt! Nu ser jag ju att du söker en protestantisk präst! Generad 

• Carla82

Jag skulle säga att det är bättre att ringa italienska ambassaden i Stockholm. De brukar ha folk som hjälper till just vid sådana tillfällen. Jag bor i Rom och vet att det finns en kvinna som ambassaden kontaktar vid bröllop här...men då är det ju tvärtom såklart att hon pratar svenska.

Svar på tråden Söker en protestantiskt präst eller vigselförrättare som pratar hjälplig italienska eller iaf engelska!!!