• Anonym

urinvägsinfektion efter sex

ca 2 dagar jag och min killa har haft sen får jag ALLTID urinvägsinfektion.. jag är nu i vecka 22 och har haft urinvägsinfektion ca 10 gånger. (inte så roligt).
    är det någon mera som har eller haft samma problem?
    vad kan man göra åt det. förutom att äta penselin nästan jämt...

det har ju kommit en nu foskning i från sverige nu oxå som säger att barnet kan få en CP-störning om man inte behandlar...

någon som har nått tips??

• Svar på tråden urinvägsinfektion efter sex
  • evaviola

Ja du, det är väl det gamla vanliga: Kissa efter sex. Dricka mycket vatten med citron i, tranbärsjuice.

• mortilltre

Tranbärsdricka från Hälsokostaffären, har hjälpt mej när jag har haft känningar av Uvi. Finns koncentrerat som e perfekt å frysa in i iskuber, en kub per glas... Pröva vet ja;0)

• Miha

Ja tranbärsjuice är helt klart det bästa i naturväg. Flera studier har visat på positiva effekter när det gäller UVI och andra infektioner då bakterier får svårt att fästa an.
    Bakterien du tänker på förkortas GBS men står för Streptococcus grupp B. Kan bla ge barnet lunginflammation mm vid födseln, om man går med det länge kan det bli ännu värre.
    Har barnmorskan/doktorn tagit odlingar på dig vid dessa tillfällen du har haft UVI? För det kan vara så enkelt att du har fått fel behandling och därför återkommer din infektion hela tiden. Ett par infektioner är helt "normalt" under grav men upp mot tio är något fel. (UVI=urinvägsinfektion)
    Skriv gärna till mig om du har fler frågor och hoppas att allt löser sig.

• SusanneSJ

Konstigt du inte fått något förebyggande mot UVI, det har jag...bytte efter att jag blev gravid, hade trimetroprim innan i låg dos som ju är antibiotika och har nu Hiprex istället som surar ner urinen bara och det fungerar också. Tycker att du ska ta upp det med läkaren om du får det igen, det är ju skadligt om man har det för ofta!

• Legna

Té av persiljerot kan man dricka, även c-vitamin ska vara bra, och som sagt kissa efter samlag är viktigt, har nämligen haft samma problem jag, med återkommande urinvägsinfektioner. Har hört att bakteier från nr två....gärna blir uvi i nr 1...

• LindisN

Håller med sussiesusanne: be en läkare skriva ut förebyggande antibiotika. UVI kan starta förlossningen för tidigt i värsta fall och för din egen del kan njurarna ta skada. Har man upprepade besvär är det bättre att stå på profylax.

• VinTiff

Det går bara upp i njurarna om man har inre uvi, har man en yttre så går den inte upp i njurarna...Dricj tranbärsjuicr och kissa direkt efter samlag.

Är sex snuskigt? Bara om det görs bra.
Svar på tråden urinvägsinfektion efter sex