• linedja

Ersättning från jobbet vid sorg?? (fackligt)

Konstig rubrik kanske, men jag visste inte vad jag skulle skriva för att fånga erat intresse...

Historien är den att sambons mamma gick bort för ca en månad sedan. Det var en måndag förmiddag, och sambon gick hem från jobbet för att åka in till sin pappa på sjukhuset. Tisdagen och onsdagfen var vi alla chockade och ledsna, så det blev inget jobb då heller. HELT förståeligt tycker jag, då ens mamma precis har gått bort!

Nu säger hans jobb att han inte får ut NÅGOT alls för de tre dagarna, och det tycker jag låter helskumt. Jag vet att på en del ställen har de full lön en dag för dödsfall av nära anhörig. Har man inte det, så borde det väl ändå gå som sjukskrivning... Eller? EN karensdag är väl helt OK, men TRE? jag tycker iallafall att det är ett giltigt skäl till att inte jobba. 

Vad tycker ni? Någon som vet hur det ska vara? Kan tillägga att han jobbar på en privatägd idustri och tillhör Metalls fackförbund.

Mamma till världens bästa Vilme 051121
  • Svar på tråden Ersättning från jobbet vid sorg?? (fackligt)
  • Lindisen1

Oj vilken svår fråga. Tror nog att det helt beror på hur "schysst" arbetsgivaren & chefen är faktiskt.

• Razzla

De stämmer att man får full ersättning vid närstående dödsfall..

Be honom kontakta facket så hjälper dom honom..

Detta gäller för färäldrar/syskon/mor-farföräldrar (ev någon till)maka/make och barn givetvis också..

• Barbabok

Jag tror att man kan få tjänstledigt, men att få lön har jag inte hört att man kan få?
    Vid begravning brukar man få 1 dag med betalt däremot.
    Möjligt att man kan bli sjukskriven för det, vet ej.

Beklagar förlusten 

• Pysse

Jag vet inte om det är avtalsberoende.
    Jag har iaf en dags PERMISSSION vid anhörigs frånfälle och jag kan inte tänka mig att min arbetsgivare skulle säga något om man tog någon dags extra permisson.
    Han måste ringa och kolla med facket.

• Miss Lau

Det vanliga är väl att man tar semesterdagar vid såna tillfällen?

• Jennie Brunflo

Man har väl EN dag med full ersättning.
    Även vid begravningen.

• Razzla

Sant att de kan bero på avtal också men jag vet att när min morfar dog så fick jag 3 dagar med full lön.. och även dagen för begravningen.

• Jennie Brunflo

Kalina:

Ja, precis, en dag vid dödsdagen och en dag vid begravningen.

• längtarefterbarn

Du får oxå ledigt för att göra bouppteckning, förutom dödsdagen och begravningen

• Kalina
    Kalina skrev 2006-11-22 12:40:49 följande:
    Är det inte så att man har rätt till 2 dagars ledigt. Dödsdagen och Begravningsdagen?Det fick jag när min pappa gick brt. Ring facket och kolla det kan ju vara olika.www.metall.se/ifmetall /home/home.nsf/LUUnique/index
    Jag fick full betalning .
  • Nenne 71

När jag var med i metall gick min mormor bort. Isamband med detta var jag hemma två dagar och fick betalt. Men min chef visste inte om detta med ersättning men jag sa till henne och hon kollade upp det och jag hade rätt. Jag tror det gäller alla arbeten oavsett fackförbund.

• Birgitta2

Vid begravning brukar man få tre dagar med full ersättning om man behöver resa en längre bit. En dag ledigt om det sker på samma ort. Vad gäller dödsfall så är det upp till arbetsgivaren har jag för mig. Eller också kan man faktiskt sjukanmäla sig. EN karensdag och två dagar med sjuklön får man ju då.

Jag fick ta hur lång tid jag ville med full ersättning när mamma avled i våras. Jag valde att gå tillbaka till jobbet efter tre dagar. Likaså vad gällde begravningen. Jag fick mina tre dagar, men min arbetsgivare sa att orkar jag inte, så kunde jag ta ett par dagar extra med full lön.

Vad gäller ledighet i alla former så är det de fackliga avtalen som rekommenderar, men de kan inte lägga sig i hur arbetsgivaren väljer.

• asaA

Båda mina svägerskor har förlorat sina barn och de har fått full betalning samt ett engångs belopp på 15000-20000:- (från facket, tror jag).

• jessican

Jag jobbade kommunalt förrut och då hade jag 10 dagar per år för eventuella familjeförluster. Var ledig en vecka när min mormor dog. och likaså med morfar. Om jag inte minns fel, det är några år sedan..

• Liveit1971

Jag tror att det är något som står i avtal, är inte säker, men på en tidigare arbetsplats så fanns det något som hette EA-dagar. Jag vet dock ej om de var betalda. EA står för egen angelägenhet av vikt och gällde dödsfall i familjen. Där fanns möjlighet till 3 dagar ledighet. En dag vid dödsfallet, en för begravning och en för bouppteckning.

Har studerat de senaste åren så jag vet ej om de finns kvar.

Svar på tråden Ersättning från jobbet vid sorg?? (fackligt)