• Pilgrimka

Amma under graviditet

Hej!

Har en son på 8 månader och vi funderar på att göra ett barn till. Har ni någon erfarnehet av att amma första barnet samtidigt som man är gravid med nästa?
    Hur långt in i andra graviditeten kan man amma?
    När är det bra att sluta inför nästa barn?

• Svar på tråden Amma under graviditet
  • porslinsd0cka

jag har för mig att jag läst att man kan amma hela tiden under graviditeten..

• Rorca

går utmärkt att amma som gravid
    och ända fram till förlossningen och sedan tandemamma om man orkar och vill.

Det som kan hända är att ditt ammande barn kan reagera på mjölksmaken när det bildas råmjölk som nya bäbisen så småningom ska ha
    när i graviditeten detta sker är lite individuellt för min del har det varit mot slutet nu
    jag är i vecka 35 och ammar pyttelite det är mest för mys iofs.
    inte direkt äta
    jag vet inte om det finns något i brösten heller de känns rätt tomma
    det jag lyckas pressa ut är helt klart råmjölk.
    Men lillfian är sugen ändå ibland och hon får

så amma så länge du orkar och vill och så länge barnet vill förståss

• Miss USA

Pallas har väl info om syskonamning om jag inte minns fel.

• Marlene

du kan amma genom hela graviditeten om du har en normal graviditet och du kan fortsätta amma båda barnen efter förlossningen.

Om jag inte vill amma båda barnen så hade jag slutat amma det första barnen en bra bit innan graviditeten så att det äldre barnet inte förknippar amnings avslutet med det nya barnet men kan man tänka sig att amma båda så är det ju bara att fortsätta.

• Marlene

det verkar dock vara väldigt vanlig att man får ömma bröst när man är gravid så det kanske inte är så kul alla gånger.

• Maybeth

Det går jättebra att amma när man är gravid, jag gjorde det själv och jag har många kompisar som har gjort det.

Det som händer är att mjölkproduktionen går ner en bit in i graviditeten, och detta tillsammans med smaken av råmjölken som bildas efter ett tag gör att många barn inte vill ammas så mycket, eller slutar helt.

• nmamma
    Pilgrimka skrev 2006-11-22 13:18:01 följande:
    Pallas?
    Ett nick på en person här på fl, sök bland medlemmar...
    har en liten tjej, Nelle 18/9-06
  • Hallonpaj

Man kan amma under hela graviditeten och sedan amma båda syskonen. Ibland blir det problem med amningen under graviditeten, men det är ingen regel. Finns många fördelar med det också, om man vill. Tex mindre svartsjuka, bra med ett effektivare barn som stimulerar mjölkproduktionen effektivt åt den lilla, lättare att få igång amningen efter födseln, större produktion av råmjölk faktiskt om man ammat i slutet av graviditeten.

• Helene OSV

Jag ammade Olivia hela graviditeten (nån gång varje dag iaf) och ett halvår till ungefär! (det glesades succesivt ut, i slutet blev det typ en gång i veckan)

"Enda" problemen var sinande mjölk och ömma bröstvårtor.

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • Pallas

Mina "små" är 2½ och 1½ år nu och ammas båda fortfarande. Jag ammade hela graviditeten, varav helamning i ca 4-5 månader.

Man kan amma så länge man tycker det känns bra och man inte får sammandragningar av amningen. Jag hade extrema problem med sammandragningar hela graviditeterna, men inget som påverkades av amningen och jag uppmuntrades av min förlossningsläkare att fortsätta. De problem jag stötte på var en kraftig produktionsnedgång i v 7-8 (tror jag det var), jag fick amma var 15 minut i 3 dygn, och ömma bröstvårtor i perioder. En del barn reagerar på smakförändringen som blir när råmjölken börjar bildas någon gång under tredje trimestern, men Viktor visade aldrig några tecken på att han tyckte det smakade annorlunda.

När Elliot föddes var det en STOR fördel för mig att kunna amma dem båda. Jag tror inte att det hade gått så bra för mig att vara ensam med båda två på dagarna 5 dagar efter kejsarsnitt. Jag satt mest i soffan och ammade båda två, det var väldigt lugnt och skönt och Viktor fick både tryggheten från amningen och chansen att bekanta sig med lillebror på nära håll på ett bra sätt. Finns en länk till en artikel jag skrivit om detta i min presentation.

Svar på tråden Amma under graviditet