Mina "små" är 2½ och 1½ år nu och ammas båda fortfarande. Jag ammade hela graviditeten, varav helamning i ca 4-5 månader.
Man kan amma så länge man tycker det känns bra och man inte får sammandragningar av amningen. Jag hade extrema problem med sammandragningar hela graviditeterna, men inget som påverkades av amningen och jag uppmuntrades av min förlossningsläkare att fortsätta. De problem jag stötte på var en kraftig produktionsnedgång i v 7-8 (tror jag det var), jag fick amma var 15 minut i 3 dygn, och ömma bröstvårtor i perioder. En del barn reagerar på smakförändringen som blir när råmjölken börjar bildas någon gång under tredje trimestern, men Viktor visade aldrig några tecken på att han tyckte det smakade annorlunda.
När Elliot föddes var det en STOR fördel för mig att kunna amma dem båda. Jag tror inte att det hade gått så bra för mig att vara ensam med båda två på dagarna 5 dagar efter kejsarsnitt. Jag satt mest i soffan och ammade båda två, det var väldigt lugnt och skönt och Viktor fick både tryggheten från amningen och chansen att bekanta sig med lillebror på nära håll på ett bra sätt. Finns en länk till en artikel jag skrivit om detta i min presentation.