• Strawbaby

Vad har du som gudförälder/fadder gett som dopgåva?

Det är snart dags för min sambos brorsson att döpas och min sambo kommer att bli gudfar åt den lille. Det tycker vi är väldigt hedrande och roligt och vill ju gärna ge honom något speciellt i dopgåva. Jag kan tänka mig att de flesta gudföräldrar och faddrar tänker så...därför vill jag gärna höra vad ni har gett era gudbarn i dopgåva!

• Svar på tråden Vad har du som gudförälder/fadder gett som dopgåva?
  • MrM

Var inte särskilt kreativ. Satte in 800 el. om det var 1000 kr i ett fondsparande.

Mvh

• Strawbaby

Men jag gissar att det var väldigt uppskattat! Vi kanske ger en mindre summa pengar men vill även ge en sak...

• MrM

Kan tänka mig att smycken är bra om det är en tjej (full av välgrundade förutfattade meningar). Har svårt att ser framför mig att min son kommer att ha på sig smycken i någon större utsträckning. Leksakerna han fick var givetvis uppskattade men kommer att vara bortglömda om något år. Silverprylarna; spargris, speldosa etc kommer antagligen att hänga med och samla damm i bokhyllorna men känns ändå rätt mainstream. Kläderna han fick var fina men snabbt urvuxna.

Det är helt enkelt jättesvårt. Jag kanske är kinkig men jag tycker inte att de saker som grabben fick i namngivningpresenter var något som kommer att lämna bestående intryck. Tyvärr. Även om allt uppskattades från vår sida. Jag vet ju hur svårt det är.

Sånt som klarar tidens tand är väl pengar, konst, smycken, whisky (kanske inte helt lämpligt dock).

Lycka till.

Mvh

• E l l a

Vi startade ett fondsparande, sätter in 100 kr i månaden där, så förhippningvis kan det bli en del tills hon får disponera kontot fritt. Vi gav också ett stort kramdjur (alltså storlek enorm) och ett smycke, som man kan köpa till stenar/hängen till år efter år.

• hjärnladyn

Barnens bibel.

Vi frågade föräldrarna och fick det som förslag. Tyckte vi dessutom var roligare än pengar och med en tydlig anknytning till den religiösa cermoni som dopet faktiskt är.

• MINI25

Vin, aktier och en nalle!
    Fick vår gudson.

Aktier och en ponny fick vår guddotter.

Vi är nog världens bästa gudföräldrar!!

• MINI25

He he he, vi har blivit populära "targets" för gudföräldrar efter de utsvävningarna....

Jag skulle satsa på ett fondsparande. Tänk vad underbart att barnet sen kan använda sig utav de pengarna för studier/bostad/körkort etc. Sätt ifortsättnningen in en slant varje födelsedag.

• Räkans mamma

Vår dotter fick en nalle och böcker av sin gudfar och en ring som gått i släktarv sedan 1852 (!) av sin gudmor.

• Tintomara

Vi har gett handmålade möbler med barnets namn på. Till min kusins son en liten pall och till min kompis dotter en spegel med knoppar för halsband. Bägge har varit uppskattade och har använts mycket. Annars tycker jag att den silvriga barnkammarboken är en toppenpresent, det är en riktigt bra sångbok med tillhörande cd.  Vår dotter tittar i den varje dag utan undantag.

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • k girl

Min fästman gav sin guddotter ett smyckeskrin i silver. Hon fick MYCKET smycken i doppresent, så det kom väl till pass!

• tintilar

Ett tips: Build a bear factory!

Åt dit och gör en nalle. Det finns jättemånga olika att välja på, även andra gosedjur. Den blir personlig då du, innan du ger den ett hjärta, önskar något samt såklart är med och bygger den, bestämmer hur mycket fyllning det ska vara osv.

Nallen får en rosett och ett namn..

Sen finns det ett urval av tillbehör av olika slag om man nu vill ha det, eller köpa till senare, men jag tycker bara att själva nallen räcker. En jättefin present ffa. vid dop eller annat när det passar sig att skänka en tanke en önskning eller hopp.

• domjer

Till gudsonen: En flaska FIN Wiskey, att öppnas på 18-års dagen =)
    Till den andra gudsonen: Ett familjeäppelträd (med 5 olika sortes äpplen på) som kan växa i kapp med honom.

Vet att det finns jätefina små falggstänger i silver, som man kan vravera in födelsedatum vikt osv. på, som man ju ska ha framme varje födelsedag.

• Frippa

Jag gav ett hjärta av guld till min guddotter.

Svar på tråden Vad har du som gudförälder/fadder gett som dopgåva?