• Lilla Li

160 i hjärtljud?

Är det nån mer vars bebis ligger på 160 i hjärtljud? Jag blir lite orolig. Jag vet att bm säger att det är ok och att bebisen dessutom brukar tumla runt lite när vi mäter men jag blir ändå orolig.
    Maggen växer riktigt bra och han är en vilding i magen men ändå så grubblar man på om nåt är fel. Nån mer med samma eller lugnande erfarenheter?
    Sara

• Svar på tråden 160 i hjärtljud?
  • Liten blir stor

Jag lyssnade med en hjärtljudssensor som jag har hemma och fick idag för första gången in hjärtljuden..å räknade slagen och fick det till 160 slag i minuten ungefär. De e vad jag vet normalt.
    Bebben ska väl ligga på runt 120- 160 slag i minuten..kanske mera till och med.

• Lilla Li

Ok, det kanske du har rätt i.
    Tack

• Prick

Min bebbe har haft 158 slag/min 2 mån i rad nu... o det är vanligt att hjärtat slår allt mellan 120- 170 slag /min!!
    Sen kan det bero på att bebben inte tycker om apparaten som sätts på magen för vad jag har hört tycker inte alla bebisar om att höra sina egna hjärtljud...sen kan den babra vara allmänt vild =)
    Anki V. 30

• Irene82

Om inte jag minns helt fel så tror jag bestämt att min bebis hjärtslag var uppe i 170 för några veckor sedan när jag var hos bm. Bebisen sparkade hejvilt just då. Nu senast när jag var hos bm låg de någonstans runt 150. Så jag tror nog inte alls du behöver oroa dig.

• tinna

Min Jakob låg alltid runt 160-170 när BM mätte. Han var alltid jätteaktiv då, tyckte väl inte om att mamma la sig ner kanske. På förlossningen sen när man hade CTG en längre stund så såg man ju hur hjärtslagen verierade mycket beroende på hur mycket han rörde sig just då.

• Alicia05sMamma

Vår lilla "kotte" hade oxå 160 i hjärtljud när vi kollade nu första ggn.
    Vår bm sa att det var fullt normalt & allt var jätte bra. Att hjärtljuden går upp & ner beror väl på hur aktiv bebisen är om jag fattat de rätt.
    Men 160 var fullt normalt sa bm =)

• Nellis

Var inne på förlossningen i söndags pga konstanta sammandragningar. Fick ligga med CTG i en halvtimma och under den tiden varierade bebsens hjärtljud mellan 137 och 189. BM sa att det kan bli så när man dels ligger på rygg och även då barnet rör på sig. Det är säkerligen ingenting att oroa sig för.

• Becka21

Det är ju fullt normalt...när vi var o lyssnade på våran bebis hjärta för första gången för 2 veckor sen så låg hjärtljuden på 155 slag/minut.
    O våran BM sa att det var fullt normalt.
    Det ska ligga mellan 120-160.

• solrosblad
    den vilda bebin... Höga hjärtljud = pojk, låga = tös. Fast jag hade blandade med den sista, sen är hon ju som en pojk fast liknar en tös
  • förstföderskan

ja var hos bm i fredags o lyssnade på hjärtljudet.. 147 låg de på då!
    0-140= kille, 140-> tjej... säger dom!

men ja ser två prickar på ul bilderna o de tyder på kille..*skumt*

• Fru Längtan

Min bäbis har legat över 160 i flera veckor och det skall visst inte vara något fel på min bäbis även om det har varit så högt som 205 ibland. Olika bäbisar ligger olika högt. 160 är inget att oroa sig för.

Ligger hjärtljudet mellan 160-180 när man mäter hos MB så skall man avvakta i 30 minuter och sen mäta igen. Är det fortfarande lika högt så skall BM skicka en till sjukhuset för koll.

Ligger hjärtljudet på 180-200 så skall de skicka upp en på en gång.

Har varit uppe själv och vänt ett par gånger på sjukhus och de kollar bara så att det går ner under 180 ibland och att barnet har fyra hjärtkammrar och inget vatten i kroppen.

• Tini

Min bebis var uppe i 160 slag första gången i vecka 14
    158 slag i vecka 20
    150 slag nu i vecka 25.

• vadskajaghetadå

min kille ligger mellan 150-160 hela tiden

• vadskajaghetadå

förstföderskan: det där stämmer inte ett dugg, jag menar vad finns det för logik i det hela?? att killar skulle vara mer aktiva än tjejer?

allt har ju med att göra om han rör sig mkt eller inte, eller hon
    en bm sa till mig att hon tycker ekillarn "generellt" har högre än tjejer..

jag har en kille i magen & han har aldrig legat under 140

• Lilla Li

Tack alla!!!!!
    Det känns bättre nu när jag vet att jag inte är ensam med en aktiv vilde.
    Lycka till till er alla!!
    Kram Sara

• väntar o längtar

Fru Längtan - är det där standard för alla Barnmorskor? Vi var på besök hos henne igår och hjärtljuden låg då på 180-200 för att en kort stund gå ner till drygt 160 och så åter upp på 180-200.
    Vår BM sa att över 200 under en längre tid anses onormalt högt. Fast jag å andra sidan tyckte att hon svävade väldigt på det svaret. Min man däremot ansåg att hon övervägde svaret noga bara för att inte oroa oss i onödan...

• Fru Längtan

väntar o längtar: Jag antar att det är standard eftersom BM har en handlingsplan att gå efter (A4 papper). Det viktiga är att det går ner imellan. Har de kollat er någon gång eller var det första gången det var högt? Var barnet livligt?

Rör sig barnet så skall det inte vara någon fara om den ligger på 180-200 ett tag. Är du orolig så ring direkt till sjukhuset och fråga. Har du feber? Kolla detta innan eftersom barnets hjärtljud kan påverkas då.

• väntar o längtar

Det var första gången det låg så högt. Annars ligger det på 140-150 nästan varje gång. Barnet rör sig också så det är säkert ingen fara. Feber har jag inte däremot så har jag varit extremt stressad sista veckorna och blev från idag sjukskriven 100% - tidigare 50%.

Är det fortfarande högt nästa kontroll (om två veckor) så får jag väl säga till om inte BM säger nåt själv.

Tack för svaret.

Svar på tråden 160 i hjärtljud?