• Anonym

Beg barnvagn eller ny...

Det har blivit en het diskution här om man ska söka bidrag från soc för att kunna köpa barnvagn. Det handlar om man ska köpa ny eller begagnad vag och om det är rätt eller fel att söka bidrag från soc till detta.

vad tycker ni???

• Svar på tråden Beg barnvagn eller ny...
  • EverTooMuch

Jag har hört att soc räknar med bidrag till en begagnad vagn...inte ny

• Minname

det soc gör är att du får en summa som ska vara för allt och sen om du vill lägga allt på vagnen och sen inget på säng är upp till dig!!

• Nyfiken gul

Bidraget grundar sig på en helt standardutrustad vagn, inga finesser, extraprylar o lyxvarianter... o man får själv avgöra om man ska köpa en ny eller begagnad..

I vissa fall kan man få en rekvisition på en vagn o då måste man köpa den vagn som man får råd med på denna rekvisition om man då tex blir hänvisad till Babyland...

O ibland kan man få köpa en vagn för egna pengar o sen lämna in kvittot o så får man tillbaka de pengar som soc kommer att stå för... så då får man ju avgöra om man har råd att stå för tex halva kostnaden för en sprillans ny lite dyrare vagn eller om man klarar sig med en vagn från tex Jysk eller liknande...

• Pyris

Vissa menar ju på att man ska tänka på sånna saker innan man skaffar barn...att ha råd till vagn, säng o sådant.

Men mycket kan faktiskt hända som gör att man hamnar i en svacka med ekonomin. Ska man då inte få söka ett sådant bidrag???

Vi skulle köpa en ny vagn, eller lägga lite pengar på en vagn iallafall. Ville ha en ny för 2000. Men så hamnade Hampus på Neo och det gick åt massvis med pengar som vi inte hade räknat med....Så då fick vi köpa en billig begagnad vagn istället...

• Signatur

Tycker det beror på ens ekonomiska situation om det är ok att söka soc för inköp av barnvagn. Inte försvarbart om man har så man klarar sig själv...
    Sedan är det väl till att följa deras regler om begagnad eller ej. Jag hade nog köpt en begagnad tror jag.

• Alveline

Om man har hjälp från soc med pengar i övrigt så ska man ju självklart söka hjälp för att köpa en barnvagn med. Men men.. har man ingen hjälp från soc annars så bör man väl försöka köpa sig en egen vagn. Jag har det inte fett.. men ända sedan jag blev gravid har jag lagt undan lite pengar då och då.. räknar med att kunna köpa en Emmaljunga vagn.. en ny men den billigaste enklaste modellen när det är dags.. Väntar nummer tre.. barn nummer ett och två har haft begagnad vagn som nu är utsliten..

• Meli

Jag tycker absolut inte att man ska få pengar så att det räcker till en ny vagn, det är onödig lyx och alldeles för mycket pengar bara till en vagn. Däremot måste man ha en vagn, och den måste vara säker, men de kraven kan ju en begagnad vagn uppfylla.

• Ishtar

Självklart ska man inte ha bidrag till vagn om man in övrigt har så man klarar sig! Nån måtta får det vara. Men lever man på Soc måste man ju ha en vagn.

Men ny är verkligen inte nödvändigt. Är helt klart en pryl man förstorar upp innan man skaffar barn...

• Anonym

vi får inte ens hjälp men ngt från soc..
    vi har inkomst på 10.000
    varje månad tillsammmans
    och det ligger räkningarna på....
    Jag har min kära pappa att tacka för att vi ska få en ny vagn..

• penapöna

Behöver man hjälp ska man få hjälp. Klart att en begagnad vagn duger bra. Varför ska allt vara så nytt? Har man inte pengar till en barnvagn är man väl tacksam över att få hjälp så man får en barnvagn, även om den är begagnad, eller?!

• Nyfiken gul

Anonym ovan...

Har ni pratat med soc över huvud taget??

Vad säger de??

O vad har ni själva gjort för att få lite bättre fart på ekonomin?

Räkningar för 10.000 är vad vi har i total kostnad för ett hus på 130 kvadrat inkluderat 3 underhåll till barn som itne bor med oss...

sålla bland räkningarna o ta bort sånt ni inte absolut behöver..

Har ni bostadsbidrag?? Sök iså fall!! Det har ni rätt till också när ni får ert barn!

Jag skulle själv hellre sälja datorn eller tv:n o köpa en barnvagn istället för att gnälla om att man inte har råd...

har själv varit beroende av soc. pengar så jag vet mycket väl vilka krav de ställer på en...

• Anonym

ja vi håller på med dom nu.men vi kommer inte att få ngt... vi får söka igen när barnet kommer...
    varför kommer min pappa en ny vagn:
    Jo vi har en beg vagn men den får vi inte "ha" den är för vingllig och det är farligt för barnet att ligga i den..

Svar på tråden Beg barnvagn eller ny...