• HelenN

Vår dotter ökar i vikt! Svärmor motarbetar!

Ja vår tjej är 6 år. Hon är precis som vilken 6 åring som helst! Pigg och glad och full av energi! Hon tränar simning och brottning.

Nu är det så att hon på några månader gått upp några kilo och väger nu 29,7 kg. Jag kan inte fatta detta då vi äter bra mat hemma, jag är viktväktare, vi äter bara godis på lördagar och då äter hon inte överdrivet mycket. Läsk och saft dricker hon aldrig med socker.

MEN, hos svärmor serveras det kakor vilken dag som i veckan. Alltid läsk med socker. Svärmor tycker det är "kul när hon äter"!!! Jo visst är det det, men hon måste ju äta RÄTT ändå!!!
    Jag sa det till henne i söndags, att nu får vi hålla igen på fet mat, tex pizza osv. Jag påpekade oxå att hon INTE ska banta men vi måste stoppa lite nu innan det är för sent.
    Som sagt jag sa till svärmor och co att vi skulle hjälpas åt....
    I måndags åt hon lunch därhemma, 2 Billys panpizza!!!! Svärmor struntade alltså fullständigt i vad jag sa i söndags!
    Min man pratade med henne igår och vi trodde det kunde göra verkan. Idag fick hon Pizzabullar istället!!!! Men hallå!!! Vad är det för fel!?

Dottern har varit där för att jag ligger i influensan men nu får det fan va slut, hon måste ju respektera oss som föräldrar!

Idag då dottern blev hemkörd fick jag mej en föreläsning om att det minsann inte var bra med för smala barn osv... Vad fan har det med saken att göra???? Varför måste hon bli så arg??? Mina föräldrar sa direkt, oj, ja det är klart vi hjälps åt!

Jag vill inte prata med henne om detta mer för jag blir snart förbannad på riktigt! Idag började hon dessutom attackera mej inför dottern!!! HON är väl den sista som ska höra den diskussionen!

Vad hade ni gjort??? Jag är desperat! Gråter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-26 21:45:55:
    Jag känner att vissa kanske missförstått mej lite och vill därför förtydliga...
    Huvudproblemet är INTE att dottern lagt på sej lite, utan att svärmor helt struntar i vad vi säger angående detta. Hon har tydligt visat för oss att hon inte tänker göra några som helst förändringar i kosten till vår dotter.
    Vi vill inte heller att dottern ska väga mindre än hon gjort innan, utan vi vill bara stoppa så det inte går överstyr!

• Svar på tråden Vår dotter ökar i vikt! Svärmor motarbetar!
  • 2rok

Ta ett snack med henne i enrum, gärna med uppbackning av din man, om han är med i bilden. Det första jag skulle göra klart för henne är att hon INTE ifrågasätter ditt resonemang inför dottern, punkt slut!

• HelenN

Jo mannen är med i bilden, men bortrest i tjänsten för tillfället!

Hon är såå svår att prata med, hon lyssnar inte! Detta är inte första gången hon "trotsar" oss. Hon beter sej som ett barn själv.
    Nä jag ska säga till henne att inte göra så inför dottern igen.
    Dessutom hade hon pekat på en smal tjej (inför dottern på hennes träning) och sagt titta på henne då, hon ser ju för fan sjuk ut!!!
    Vår dotter ska inte behöva höra sånt! Jag vill att hon ska ha en sund inställning till mat och detta bådar inte gott, svärmors ord kan vara rent av farliga ju!

• Rude Billy

ÅÅÅH JAG HADE BLIVIT TOKIG!!!
    DU får nog ta dig ett ordentligt snack med henne och verkligen sätta ner foten en gång för alla!!
    Du får säga att så här å så här vill vi ha det och det är vårt barn och alltså sätter vi upp reglerna. Om hon inte lyssnar så kanske ni ska ta en paus från svärmor!

• HelenN

Ja jag är så trött på henne nu, detta är bara en grej i en lång rad.... Men min man är så rädd att mista dom, hans äldre bror har nästan ingen kontakt med dom längre och han vill inte ha det så. Men vad fan, vi måste ju stoppa nångång!

• misschili

Jag förstår att det är jobbigt när hon inte lyssnar på era önskemål. Det är ju trots allt ni som föräldrar som bestämmer över er dotter. MEN, och ta inte illa upp nu, är det verkligen så konstigt om hon nu gått upp lite i vikt? Jag menar, hon är ju ett barn, som växer. Och barn växer ju i peroder väldigt snabbt. Om hon dessutom tränar både simning och brottning så har hon förmodligen börjat bygga en hel del muskler också, vilket väger mer än fett..

• HelenN

Jo jag vet att muskler väger mer, men hennes jämnåriga kompisar ligger på 22-25 kilo. Hon nästan 30. Det känns lite mycket, man ser ju även magen som putar lite.
    Dessutom tycker jag att hon gått upp på så kort tid. På bara 4 veckor har hon gått upp 1½ kilo!

• MayaS

Väger du din dotter hemma??!! Vilka signaler ger inte det då?

Visst jag kan hålla med om att din svärmor motarbetar er coh att hon absolut inte ska dra upp det framför er dotter.... och att ni måste få henne att förstå.... men är det fel att vara lite knubbig? Som andra sa så tränar hon regelbundet så troligtvis så växer hon på det sättet just nu för att evt börja växa på längden senare...

• HelenN

Nä jag väger henne inte hemma! Hon tävlar i brottning och vägs in där!

Nä det är inget fel i att vara knubbig! Men poängen är att hon BEHÖVER inte fett och socker i överflöd!!! Det är det jag hänger upp mej på mest och att svärmor inte respekterar det!

• MayaS
    HelenN skrev 2006-11-22 22:42:52 följande:
    Nä jag väger henne inte hemma! Hon tävlar i brottning och vägs in där!Nä det är inget fel i att vara knubbig! Men poängen är att hon BEHÖVER inte fett och socker i överflöd!!! Det är det jag hänger upp mej på mest och att svärmor inte respekterar det!
    Ok men får hon verkligen det då?
    Du säger själv att ni äter normalt hemma och att ni bara äter godis på lördagar....

Att din svärmor ger henne pan pizza och pizza bullar nångång kan väl inte vara så farligt? Ok nu vet jag inte hur ofta er tös är hos farmor så ä det så många gånger per vecka förstår jag dig fullt ut... men är det bara nån gång så..... ja... jag ser väl kanske ingen skada i det direkt....

Varför jag reagerade ang vägningen är för att jag själv alltid hört (barn hör och förstår mer än vad man tror) att jag inte ska äta ditt eller datt... jag är i dag 34 år och har väldiga problem med min kroppsuppfattning.... pga det jag hört som barn...
  • HelenN

Tyvärr är det varje gång hon är därhemma. Det är alltid något sådant som går snabbt och som inte är så nyttigt. Så, ja tyvärr blir hon matad med sånt där.
    Jo det kan bli ganska ofta ibland och det gör ju på sej då.

Ok, nä jag håller inte på att väga hemma och så. Vi är väldigt diskreta inför henne i detta ämne. Det är bara svärmor som inte tänker sej för då hon pratar inför henne.

• 5 barn Waldenryd

Jag måste säga till er att var inte såhimla fixerad vid vikten på barna om de inte jättetjocka oh ni vet att barna rör sig och man äter bra kos.
    Det har blivit en hysteri nu hur barn ska se ut och gämför deras klaskompisar hur de väger.
    Till dig Ts din dotter brottades och simade och det är jättemycke muskler där så jag tycker du ska vara lugn med din dotters vikt.Sedan har du en annan sak som jag förtår dig och det är hur din svärmor beter sig hon ska lyssna på er men om hon ger henne enstaka gång gör inget men hon ska inte göra det varje dag.
    Mn älsta dotter va mullig fast hon träna och åt riktig
    Nu när hon är 12 är hon normal och långdessutom. Barn växer som ett dragspel.
    Nu får ni tycka jag ärelak men många är så hsterisa med barnens vikt att det kan lea till massa saker när de blir äldre och man ska inte hålla på att prata vikt med barna om de är jätte kraftiga och de har problem med vikten.

Så jag tyckr att du ska sluta att gämför hennes klasskompisar hur de väger för det säger ingt om hur deras kropp mår och din dotter kanske är längre och har kraftigare benstomme och det ska mantänka på och muskler.
    Man kan vara supersmal menha jättemycke fett i blodet och det kan jags äga är farligt för det bildas förkalkning och kan  bli proppar.

• VinTiff

Men hur lång är hon? Min 6åring är liten igeförsig det har hon ärft av oss..men hon väger ca 19-20 tror jag och är 1.10 lång men barnen i hennes förskoleklass väger nog mycket mer för dom är längre och ja större i övrigt..

Tror inte du behöver oroa dig om ni äter bra mat hemma och hon bara får godis på helgerna men ta ett snack med svärmor och tala om hur ni känner antingen så får hon acceptera det eller så dra dit pepparn växer hon verkar ju ha den effekten på sin familj...undrar varför??

• VinTiff

Men hur lång är hon? Min 6åring är liten igeförsig det har hon ärft av oss..men hon väger ca 19-20 tror jag och är 1.10 lång men barnen i hennes förskoleklass väger nog mycket mer för dom är längre och ja större i övrigt..

Tror inte du behöver oroa dig om ni äter bra mat hemma och hon bara får godis på helgerna men ta ett snack med svärmor och tala om hur ni känner antingen så får hon acceptera det eller så dra dit pepparn växer hon verkar ju ha den effekten på sin familj...undrar varför??

• VinTiff

Var inne och kollade på dina bilder och jag tycker inte att du ska oroa dig hon ser ju jättevältränad ut..va duktig hon är som tycker det är kul att träna "ordentligt" och va koola sporter :) Min dotter håller på med ridning och tränar lekgymnastik på gymmet :)

• Vilhelmina

Jag förstår att du är arg på svärmor, men jag tror inte att du berhöver oroa dig för din dotters hälsa. Det låter som om hon får bättre kost än de flesta i hemmet! Och en stor eloge till dig för att du håller henne utanför!

Däremot tycker jag att det är rätt av farmor att bjuda på läsk MED socker (men naturligtvis inte mitt i veckan). Så länge din dotter inte har problem med sockersjuka är det fortfarande bättre för kroppen med socker än med sötningsmedel. Likaså bättre med riktigt fett än med konstgjorda lättprodukter. Men Billys PanPizza tror jag knappast hör till kategorin bra fett. Det är iallafall min övertygelse.

• Snutts mamma

Oavsett din dotters vikt så hade jag också blivit fruktansvärt irriterad på min svärmor om hon betett sig så.

Jag har samma problem med min, fast i lite mindre skala. Vi förklarar gång på gång att Snutt inte dricker läsk (hon gillar det inte ens, föredrar mineralvatten!) ändå erbjuder hon det hela tiden. Och trycker i henne godis trots att vi vill undvika det. Det känns som om jag kommer att explodera när som helst om hon fortsätter på det sättet.

Hoppas att det löser sig. Det gamla vanliga rådet, att prata, gäller väl som alltid (synd att jag inte tillämpar det själv...).

• Akva

Förstår precis hur du känner idg. Har det precis likadant med en svärmor som inte lyssnar på vad man säger. Det har gått så långt att jag nu tar en paus från henne på obestämd tid. Känner att det trots allt handlar om barnets bästa. Om man som förälder känner att man lämnar barnet till någon som inte respekterar de "regler" man vill ha för att barnet skall må bra så ser i alla fall inte jag nån annan lösning.

• HelenN
    VinTiff skrev 2006-11-23 07:25:25 följande:
    Var inne och kollade på dina bilder och jag tycker inte att du ska oroa dig hon ser ju jättevältränad ut..va duktig hon är som tycker det är kul att träna "ordentligt" och va koola sporter :) Min dotter håller på med ridning och tränar lekgymnastik på gymmet :)
    Ja men hon har nog gått upp 2-3 kg sen dom bilderna togs. Nä, jag är inte orolig för hennes vikt nu, det är svärmor som oroar mej....
  • HelenN
    Vilhelmina skrev 2006-11-23 07:28:56 följande:
    Jag förstår att du är arg på svärmor, men jag tror inte att du berhöver oroa dig för din dotters hälsa. Det låter som om hon får bättre kost än de flesta i hemmet! Och en stor eloge till dig för att du håller henne utanför!Däremot tycker jag att det är rätt av farmor att bjuda på läsk MED socker (men naturligtvis inte mitt i veckan). Så länge din dotter inte har problem med sockersjuka är det fortfarande bättre för kroppen med socker än med sötningsmedel. Likaså bättre med riktigt fett än med konstgjorda lättprodukter. Men Billys PanPizza tror jag knappast hör till kategorin bra fett. Det är iallafall min övertygelse.
    Anledningen att vi är så hårda med sockret härstammar från en emaljskada som hon har på tänderna. Detta leder till lättare för kariesangrepp. (7 hål på ett år!)
  • HelenN

Snutts mamma och Akva: ja att det ska  vara så svårt att komma överens!? Lycka till ni med!

Svar på tråden Vår dotter ökar i vikt! Svärmor motarbetar!