Någon med erfarenhet av hjärntumör?
Vi fick barn i mitten av sommaren. Vi åkte på semester när barnet var 1½ månad och första stoppet var hos min mamma. Jag hade verkligen sett fram emot att hon skulle få träffa sitt första barnbarn, men oj vad besviken jag skulle bli. Det enda mamma ville göra var att sova, sova och sova. Hon var överhuvudtaget inte lik sig och när vi åkte därifrån kände jag mig rent av deprimerad.
Några veckor senare satte cirkusen igång på allvar. Mammas arbetsgivare skickade hem henne några dagar efter att hon börjat jobba efter semestern. Hon hade verkat så trött och nu ringde hon till mig för min mamma inte svarade i telefon. Jag och många fler försökte ringa men ingen fick tag i henne. Till slut fick vi helt enkelt åka hem till henne och släpa henne till en läkare. Själv tyckte hon ju inte att hon var sjuk, hon var bara så hemskt trött.
Det visade sig snart att hon inte betalat sina räkningar på flera månader och då först insåg vi att något var riktigt galet. Min första tanke var Alzheimers och jag såg till att läkaren fick veta det. Mamma skulle inte ha berättat något själv.
För att utesluta demens så gjordes en skallröntgen och det visade sig att hon hade en godartad tumör som växte i hjärnhinnan. Den var väldigt stor och därför beslutades om akut operation och just nu, när jag skriver det här, ligger mamma på operationsbordet.
Jag håller tummar och tår för att det ska gå bra. Om det är någon som har erfarenhet av det här, någon som haft en anhörig som drabbats eller som drabbats själv, snälla berätta hur det var för er och hur det gick med rehabiliteringen!