• tuvali

kan man bryta eller kringgå sin uppsägningstid?

nu har jag bestämt mig! jag ska sluta på momangen på mitt jobb! hela stället dräller av psykopater

nu till problemet : JAG HAR 3 MÅNADERS UPPSÄGNINGSTID!! hur i hela friden ska jag kunna få ett nytt jobb? vem kan vänta 3 månader?
    obs, det har är inom vården.

har hittat ett perfekt jobb jag skulle vilja ha, har sökt det. tjejen som var sekreterare upplyste mig om att de ville ha någon så fort som möjligt....

de lär väl aldrig vänta 3 månader på mig även om de skulle vilja.... suck, känner mig helt förtvivlad.
    hur kan man vara så jävla dum så att man skriver under ett sånt anställningsavtal?!

och jag är för feg för att säga upp mig och sen söka nytt. hur/ vad kan jag göra?
    kan jag sluta på studs på ngt sätt?

behöver verkligen råd tjejer!

• Svar på tråden kan man bryta eller kringgå sin uppsägningstid?
  • Tess76

Men om du säger upp dig själv så är det "bara" en månad. 3 månader gäller om du blir uppsagd. Eller står det i anställningsavtalet att om du säger upp dig så gäller 3 månader?

• Arla

Fråga på ditt gamla jobb. Det brukar inte vara några problem att få sluta innan, men du kan gå miste om sparad semester, komptid mm. Hoppas att det löser sig!

• tuvali

hmm, ja det står 3 månaders uppsägning faktiskt. det är ännu ett fultrick av det här företaget..... suck

• Tess76

Men om det står som du säger så tror jag ändå att det gäller uppsägning från deras sida och inte din. Jag har också 3 månaders uppsägning om jag blir uppsagd, men om jag säger upp mig själv så gäller en månad även om inte det står i kontraktet. Kolla upp det, ring facket om du är med där.

Lycka till!

• HaltaLotta

Man brukar kunna komma överrens med sitt "gamla" företag, att få sluta tidigare än vad uppsägningsstiden säger, OM företaget kan fixa in någon ny med så kort varsel.
    Annars KAN man, om man mår dåligt av att vara kvar, gå till en doktor och försöka få bli sjukskriven under uppsägningstiden.......

Lycka till!

• Anna76

Säg upp dig och prata med chefen. Oftast är man ju inte speciellt motiverad i sitt gamla jobb, när man har fått ett nytt. Både företaget och den anställde tjänar på att man får byta så fort som möjligt...

• Scruffy

Sök jobbet om det är intressant och gå vidare i processen så långt som möjligt. När de frågar om din uppsägningstid så säg som det är att det är 3 månader men att du ska fråga om de kan släppa dig tidigare. En kollega till mig hade tre månader men han fick sluta efter två. Får du erbjudandet så får du gå till din chef och höra om du kan få sluta tidigare.
    Sedan tror jag att om du skulle vara rätt person och de verkligen vill ha dig då kommer de att vänta tills du kan börja.
    LYCKA TILL!!!

• tuvali

tack tjejer

ja, det är nog bara att försöka så gott det går och hoppas att chefen är schysst.
    vill ju ändå inte säga ngt förrän jag blir erbjuden ett nytt jobb.

Svar på tråden kan man bryta eller kringgå sin uppsägningstid?