• Ellisen

Är det farligt att bada "badtunna" när man är gravid?

Jag är just nu i v.5 och om ca 1 månad ska vi åka bort till några kompisar, och då ska vi bada sådan där utomhus badtunna. Men min fundering är om det är skadligt för bebben i magen? Det brukar ju vara ganska varmt i såna tunnor...
    Någon som vet?

• Svar på tråden Är det farligt att bada "badtunna" när man är gravid?
  • turia

har för mig att de där tunnorna är rena rama bakteriehärden- men vet inte var jag läst det. jag skulle nog inte bada i den..

• jummie

värmen är det ingen fara med..däremot är inte vatnnet så rent!! Du ska inte bada i sånt skitigt vatten då det kan "åka upp" o skapa infektioner!

• Ellisen

oki, då aktar jag mig för det

• Signatur

Beror helt på hur välskött den är. Är den välskött är det ingen fara.

• maria81

jag skulle nog inte ha badat.. speciellt om tunnan är gjord av trä. det är inte särskilt bra för någon..

• Alicia05sMamma

Har läst ngn stanns att man inte ska bada för varmt för att de ska vara skadligt för fostret. Men är osäker på vars jag läst det.

• jummie

spelar ingen roll om den är välskött..det fastnar otroligt mycket bakterier i trä!! Tänk bara på en skärbräda av trä..hur mycket bakterier som helst..sen varmt vatten på det..NÄEEE då frodas skiten!!

• Fillifjonkan

Jag tror inte att det är någon fara om tunnan är ren och vattnet är nytt och fräsht. Det är ju ingen fara att bada när man är gravid om man inte är väldigt långt gången iom att man då kan ha öppnat sig lite, eller om man vet med sig att tappen inte är helt sluten. Så himla lätt åker det inte upp vatten i vaginan...

• Fillifjonkan

Jummie

Just det där med trä har man gjort undersökningar om och det är precis tvärt om. Trä innehåller någon syra som är desinficerande så att ha en skärbräda i trä är att föredra framför plast eller glas, även om man är väldigt noggrann med rengöring av de senare.

• jummie

ja ingen skärbräda är väl gojjsig i den bemärkelsen

men jag tänkte på att tunnorna står ju för det mesta utomhus o i trät så finns det ju sprickor..då kan väl sporer o svampar o annat skoj leva där??? Kan ju inte vara så bra att bada i det...

men TS gör som du vill!!

• Ellisen

hmmm, blev lite osäker...men jag tror ändå att jag kommer att avstå Tror att jag komemr berätta för min kompis varför jag avstår, fastän jag inte är så långt gången då...
    Tack, vad gulliga ni är som tog er tid att svara

• Lyssus

senaste larmet om badtunnor i trä var att det gett kolera pga dåligt rengjort kar. Tunnorna skall tydligen rengöras med klorin för att bli riktigt rena enligt de senaste rönen. Det finns dock badtunnor i plåt numera som skall vara mer hygieniska!

/Lyssus

• turia

o mycket folk brukar det bli i dessa tunnor o ännu mer skit..

• Helenapena

Jag frågade faktiskt min bm om just bada badtunna när jag var där senast och det är ingen fara alls!! "Slänga" sig i snön efteråt är också helt ok

Kram Helena

• turia

Jag litar då inte på bm- de säjer alla så olika..så jag skulle avstå...bättre det än drabbas av nått elände..

• Ellisen

nope, jag tror att jag skippar badtunnan den här gången, för att vara på säkra sidan

Svar på tråden Är det farligt att bada "badtunna" när man är gravid?