• jessapessa

Arbete om synskadade- kan ni stötta mej?

Hejsan!

Jag sitter med en stor uppgift i skolan, som jag behöver lite hjälp med.
    Jag ska skriva ett arbete om synskadade barn, och ska kontakta någon/några som har/jobbar med synskadade barn.
     Jag ska:
    beskriva hur funktionshindret påverkar barnets utveckling och livsvillkor
    Och dessutom ta reda på:
    Vad det finns för hjälpmedel att få till ett synskadat barn, vilka särskilda stödinsatser barnet kan behöva för sin utvecklingoch för att "vardagen" ska fungera
    hur det fungerar på en förskola,
    hur personalen blir utbildad för att stödja/hjälpa synskadade barn
    Jag ska också beskriva hur samhällets bemötande påverkar barnets självbild

Någon här inne som jobbar med synskadade barn? Förälder?
    Jag tar tacksamt emot ALLT, erfarenheter osv, ja precis allt!
    Ni effellare är ju grymt goa

• Svar på tråden Arbete om synskadade- kan ni stötta mej?
  • Tisseltott

Hur menar du med synskada? Jag är i princip blind på höger öga. Kanske jag kan svara på några frågor?

• Roisin Dubh

Kontakta Synskadades riksförbund, de kan säkert hjälpa dig med svar på dina frågor. Glad

www.srfriks.org/

Jag jobbar som ledsagare åt en tjej som föddes helt utan syn. Men hon är inget barn längre och tiderna har förändrats.

◄ But when all is said and done, the sun goes down ►
  • jessapessa
    Tisseltott skrev 2006-11-22 23:45:52 följande:
    Hur menar du med synskada? Jag är i princip blind på höger öga. Kanske jag kan svara på några frågor?
    Alla synskador, som är värre än att det kan hjälpas med glasögon. Alltså helt blind, blind på ett öga osv.
    Min sambo har en ögonsjukdom, blind på ena ögat o väldigt nedsatt synförmåga på andra ögat.

Roisin Dubh: Tack för länken! Jag ska ta kontakt med dem nu tänke jag
  • Älvan

Jag arbetar med en blind elev  och menar du vad för program på datorn han använder osv så har jag precis varit på kurs om det så fråga på bara

Behandla alla så som du vill bli behandlad
  • jessapessa
    Älvan skrev 2006-11-23 10:34:46 följande:
    Jag arbetar med en blind elev  och menar du vad för program på datorn han använder osv så har jag precis varit på kurs om det så fråga på bara Behandla alla så som du vill bli behandlad
    Vilken klass går han i? Spännande, vad har ni för datorprogram, vad lär han sej genom det?
  • Älvan

Han går första året på gymnasiet men jag har haft hand om honom sen 7an.

Vi hanvänder textweiw, jaws. Tvåpunktsskrift. Dasiyböcker mm.

Han har ju allt inläst och på det sättet blir han självständig, behöver inte lika mycket assistenthjälp, när han hör ett program på datorn tex matte så har han alltid word uppe så kan han bara växla och skriva svaren i word.

• Älvan

På specialpedagogiska instetutet finns det kurser för föräldrar men synskadade barn +man kan få komma dit som lärare med sin elev och få utbildning i tex NO ämnen

Svar på tråden Arbete om synskadade- kan ni stötta mej?