• Anonym (osäker)

nån med erfarenhet av Remeron?

min läkare tycker att jag ska äta nån antidepresiv medicin. jag har tvekat länge. tänkt att bara jag får hjälp med sömnen så löser sig resten. men när hon gjorde ett litet test, och sa att 'så här dåligt ska man inte behöva må', så tycker t o m jag att jag bör äta medicin.
    hon säger att jag har 'utmattningsdepression'
    hon föreslår Remeron.
    jag ska fråga henne hur hon tänker, eftersom hon inte föreslår nåt 'ssri-preparat'. båda är ju mot depression. och båda har biverkningar som inte är så roliga.
    och just biverkningar har avhållit mig så länge att prova medicin.

men vill också gärna höra om nån här har erfarenhet av såna mediciner. och har nån tanke om varför hon just föreslår Remeron.

• Svar på tråden nån med erfarenhet av Remeron?
  • eisa

jag fick inga biverkningar alls av ssri
    så var inte rädd¨
    långt ifrån alla får det
    oj nu ljög jag
    jag kunde känna en ytterst liten yrsel i början
    det var ingenting

min kompis åt remeron och fick ett krampanfall...

• Bumbis73

Jag äter motsvarande Zoloft (SSRI) sen 4 år o det funkar bra för mig. Prövade nyligen Remeron på kvällen i kombination, pga att läkaren menade att man inte ska knapra samma så många år i rad..+ att jag också hade jobbiga sömnproblem.
    Du har nog blivit rekommenderad Remeron för att de har en "dämpande" effekt och hjälper en att somna. SSRI kan däremot ha motsatt verkan. Jag ogillade Remeron för att jag gick upp i vikt (ex-anorektiker så det funkar inte för mig) trots träning o kontroll på maten. Visst jag sov bättre, men kände mig konstant svullen, däst, seg, usch. Zolft funkar mkt bättre för mig men sådant är ju individuellt. Lycka till.

• illern i mitt liv

jag har oxå ätit dessa men fick inga bivekrningar alls.

dom hjälpte mig oehört mycke så säger läkaren att dom passar dig tycker jag du absolut bör testa dem.

Mår du de minsta dåligt av dem får du kontakta henne igen .

• Bumbis73

;eisa, Remeron är inte ett SSRI-preparat, det går på dopaminet i hjärnan, SSRI går på serotoninet. (Olika signalsubstanser som reglerar bla humöret)

• Anonym (osäker)

eisa
    oj, det lät hemskt, med krampanfall. jag är ju ensamstående, tänk om det händer här hemma, ensam.

vad för medicin åt du (ssri)

• Anonym (osäker)

bumbis
    oj, du kan en del va. va bra
    det där om att det är skillnad på om det går på dopaminet eller serotoninet, det lät intressant, men hur ska man veta vilket man behöver 'påverka', på en själv?

• Anonym (osäker)

hoppas många skriver här. jag läser allt i morgon. måste försöka sova nu

• Alderia

Jag åt remeron ett kort tag, men slutade för att jag tyckte att allt blev så "jämngrått". Visst, depressionen mildrades men jag kunde inte bli riktigt glad heller. Fast jag sov fantastiskt bra med dem, inte drogat utan bara ren, underbar sömn.

Har hört att många får problem med viktuppgång, det tycks vara den vanligaste biverkningen.

• MaNiMi

Jag äter remeron och det är den bästa medicinen jag haft även om den inte hjält helt mot paniken jag har, däremot så har den funkat mot utmattningsdepp och generell ångest.
    Har tidigare testat både cipramil och Zoloft och cippen blev jag först speedad av och sen läskigt avtrubbad+ biverkningar i form av muntorrhet och annat samtidigt som den inte hjälpte alls mot paniken.
    Zoloften blev jag riktigt sjuk av och efter det så vågade jag inte prova några fler ssri.
    Blev förskräckt första dygnen jag tog remeron, blev så trött att jag sov, gick upp och åt och sen sov jag igen och tänkte att såhär kan man ju inte ha det när man har två barn, men sen gick detta över.
    Enda biverkan jag haft sen är viktuppgång på 10kg
    något jag verkligen behövde och även det gjorde att jag fysiskt mår bättre, innan hade jag problem med både blodtrycksfall och blodsocker svängningar om jag inte åt varannan timme.
    Mina ständigt återkommande magkatarrer har också blivit bättre, med ssri blev det snarare sämre.
    Så jag är glad åt mina remeron!
    Sen är de ju väldigt individuellt med dessa mediciner, både hur de fungerar och vilka biverkningar man får.
    Det jag hört om remeron är att blir man väldigt trött av dem så kan det minska om man ökar dosen, å det stämde iaf på mig, kan dock inte ta maxdos för då blir jag för seg.
    Att läkaren föreslog remeron är nog för att de dels kan ge väldigt god nattsömn, och för att de inte har lika många biverkningar som de andra.

• Anonym

Jag åt remeron i våras men jag tyckte INTE om den! Dels blev jag helt frånvarande alla känslor försvann så det kändes som jag var i ett vakum dels gick jag upp 14 kilo på den! Jag var normalviktig innan, har alltid tränat, ätit rätt och skött mig och det gjorde jag även när jag åt remeron så jag undrade varför jag gick upp så mycket. Många får ju ökad aptit och då är det ju en förklaring att man går upp men jag åt inte mer än normalt.
    Jag ringde till företaget som tillverkar remeron och berättade om mina problem och då så de att det finns tydligen något enzym i tabletten som gör att man går upp. Jag slutade med tabletterna i Juli och jag går fortfarande upp?! Så för mig var den medecinen ingen hit men det är ju olika på olika personer!
    Lycka till!

Svar på tråden nån med erfarenhet av Remeron?