• Jonnzie

Nån som vet???Är 37,8 feber på en 5-mån bebis???

Ja som ni ser i rubriken så undrar jag om min son har feber han är jätteförkyld och hes och nu på morgonen så var blöjan torr och han var jättevarm .
    Jag tog tempen på honom och han hade 37,8 .
    Är det feber? eller vid vilken temp har en 5-mån feber??

Tack på förhand

Mamma till världens sötaste Jamie
  • Svar på tråden Nån som vet???Är 37,8 feber på en 5-mån bebis???
  • Jungfru1985

hej hej! har du kollat var han har för temp vanligtvis? som mina brukar ligga på 37,5 när de är friska. men spontant så tror jag att han har lite feber men ingen fara..

hoppas han kryar på sej..

• blonde redhead

Feber brukar de räkna som om de har 38,5 eller mer. Fast små barn kan ha väldigt hög feber utan att dte är någon fara. Man ska helst gå på allmäntillståndet hos små barn eller om feber sitter i mer än tre dagar (och då är hög)

Jag räknar inte 37,8 som feber...

• Ronjah

en läkare sa till oss att under 38 grader så räknas det inte som feber.

Condemnant qui non intelligent
  • Smurfens Mamma

På barn akuten Östra sjukhuset i Gbg så räknar de allt fr 37.5 som temp... sen beror det ju klart på vad din bebis har som "vanlig" temp!

Min son har i vanliga fall 37.3 och så länge han inte verkar påverkad av sin förhöjda temp så blev vi rekomenderade att ge honom först när han hade ca 1 gradshöjning fr normal temp

Hoppas bebisen kryar på sig

det är härligt att vara Mamma till Wilhelm
  • Phuis

God morgon!
    Som de säger ovan, under 38 räknas tydligen  inte som feber.
    Det svaret har jag oxå fått av både läkare och från bvc.
    Är du orolig, så ring vårdguiden 08-320100.
    De är bra på det mesta!!

Jag har världens sötaste lilla Hugo!!
  • Smurfens Mamma

glömde men e du orolig (o det var längesedan han kissade, tänkte på att du skrev att blöjan var torr) ring din närmsta barnmottagning alt BVC!!

det är härligt att vara Mamma till Wilhelm
  • blonde redhead

Seedorfs -- Fast på Östra säger de att de inte har feber förräns det ligger på 38,5 eller mer.. Flera olika läkare har sagt det till oss och att man ska gå på allmäntillståndet..

Är blöjan torr så bör du kontakta läkare..

• Jonnzie

Tack för alla svarGlad
     och ja nu har han kissat en gång i blöjan 
    Jag har gett honom vatten och han har fått bröstet men det är inte mycket han vill ha. Jag tror han har 37,4 vanligtvis.
    Men jag ska väl inte ge nån alvedon redan vid så här låg temp utan vänta med det tills den är över 38

• Sommaren22juni1979

Vad läkarna säger låter tokfel för mig.

Jag har jobbat inom sjukvården och har fått många ggr ta temp på människor ..
    De tittar på allmäntillståndet på personen..
    Du kan ligga på 39 och må bra .. o likadant ha 37.8 o  må väldigt dåligt.

Min väninna är barnläkare och kanske borde höra med henne ..
    Det han kan ha fått är RS viruset , svårt att avgöra utan läkarbedömning.

Men det kan lika gärna bara vara en förkylning som givit lite feber.
    Men tag tempen på pojken en timma efter du givit alvedon ..
    Använd gärna supp då de kommer ut fortare i blodet då.
    SÅ tempen innan du ger medicin och efter en timma..
    Det räcker med att tempen gått ner en halv för att de inte ska vara panik.

En annan fråga som du måste tänka på ts är Hur ser hans rum ut , är det varmt där inne har han tjockt täcke...
    Många faktorer kan avgöra det.

Min längtan efter en liten är STOR
  • Evangeline72

Jag tycker du ska ringa till sjukvårdsupplysningen för barn. Det är jättebra att fråga här inne (jag har gjort det massor av gånger) men man får så många olika råd. Din bebis har inte någon hög feber men om han annars har låg så blir han givetvis påverkad. Min dotter låg på 37,5-37,8 som normaltemp när hon var i den åldern. Men hur som helst..eftersom det är RS-tider så tycker jag du ska ringa upplysningen.

Du ska se att han snart blir bra igen=)

/jessika

• Smurfens Mamma
    Blond Red Head vi var där tre ggr för två veckor sedan och det var det svaret vi fick.....
    så jag skrev bara vad vi har blivit rekomenderade!
    självklart är det allmäntillstånedt som avgör, det gäller ju även oss vuxna.
  • mamma87a

allt över 37,3 är feber sägs det, men dety beror ju på kropps tempen i vanliga fall, jag vänat nog tills över 38 å säger att det är feber

• Jonnzie

Jag har ju hört om RS-virusert men vad är det och hur ter det sig

• blonde redhead

Ge inte alvedon om barnet inte mår dåligt!!! Undvik mediciner för bara feber om det inte är nödvändigt!

Förstår inte varför man proppar barn fulla med alvedon bara för att tempen är hög. Mår barnet dåligt är det väl en annan sak, men tempen avgör inte det!

Om barnet andas med magen eller hostar mycket kan det vara rs och ring då direkt läkare..

• Jonnzie

Jag har fått en läkartid kl. 13.15. Tyckte att det var bäst att kolla.

• Evangeline72

Hur gick det med din bebis? Är har frisk och kry igen? Min dotter har åkt på en rejäl snuva....usch vad det rinner.

• Jonnzie

Jag blev skickad med remiss till barnavd. på lasarettet för rs-test men som tur var så var det negativt. Bara en vanlig förkylning med en elak hosta han börjar väl bättra sig nu men hostan och snuvan sitter i.
    Det är inte så kul när de små blir sjuka

Svar på tråden Nån som vet???Är 37,8 feber på en 5-mån bebis???