• Nallemajatjejen

Hur tidigt "får" man börja julpynta?

Lite frågor om vad ni tycker om julen...

När får man börja hänga upp ljusgirlanger etc (utomhus)?
    När kan man börja lägga på juldukar och ställa fram tomtar osv?
    När får man sätta upp adventsjustakarna?
    När tar man in granen?
    När klär man granen?
    m.m.

• Svar på tråden Hur tidigt "får" man börja julpynta?
  • Nallemajatjejen

Glömde en sak?
    När får man sätta upp julgardiner?

• zandra20

vissa har redan börjat med det.
    endel har alla jul saker uppe året om för att dom ska slippa hålla på med det sen.....
    men till första advent börjar vi med lite smått...

• förstföderskan

första advent med julgardiner, dukar o ljusstakar.. tomtar väntar ja dock med till några dagar innan julafton!

• penapöna

Ljusgirlanger brukar jag ha satt upp redan nu. Men vi ska köpa en ny iår så den dröjer nog nån vecka till. Jag tycker inte det är så juligt utan mest vintermysigt när det är mörkt ute.

Adventsljusstakarna till helgen vid första advent, även julstjärnor då.

Juldukar (med tomtar och så) och tomtar nån vecka innan julafton. De röda dukarna, som matchar våra gardiner jag sätter upp till första advent, lägger jag på då också. Men tomtar får vänta.

Vi tar in julgranen till Lucia, plastgran, jag orkar inte vänta.

• helelo

en granne till mig har satt ljusslinga på sin varanda och min kompis har redan satt upp sin ljusslinga på balkongräcket. jag tänker byta gardiner nästa fredag... och sätta upp mina adventsljusstakar i fönstren också på fredag...har redan satt upp våran stjärna i sovrumsfönstret och min dotters ängel i hennes rum. jag älskar julen... har redan bakat lussebullar också...

• mira 82a

Jag tänker börja till första advent i år...
    Annars får ju allt vara uppe så kort tid,och det är ju tråkigt...

• Nallemajatjejen

Alltås är man helt tokig om man sätter upp dem till helgen?
    Vi får nya soffor i veckan och ska ha gäster nästa vecka och tänkte att det ju vore mysigt om det var lite julpyntat?

• penapöna

Nej du är inte helt tokig!

• Elmindreda

Jag tycker att man får börja pynta när man vill, men här hemma sker det till första advent, tycker det är lite mysigt att få vänta och längta! Ljustakar och stjärnor kommer upp på en gång, dukar och sånt kommer antingen upp då eller senare, ibland hittar vi inte pyntet på en gång.... fast man lagt allting i bra kartonger...hur går det till igentligen?
    Granen tas in dagen innan julafton (riktig)!

• Upptagen

När får man börja hänga upp ljusgirlanger etc (utomhus)?
    -Till advent känns det lagligt..

När kan man börja lägga på juldukar och ställa fram tomtar osv?
    -Man kan börja lite smått vid advent, men helst inte för mycket, annars ska det mesta pyntas dagen innan julafton enligt mig. Fast jag kommer nog tänja lite på de gränserna själv nu..

När får man sätta upp adventsjustakarna?
    -Första advent!

När tar man in granen?
    -Dagen innan julafton, eventuellt kan granen tas in någon dag tidigare, men absolut inte pyntas!

När klär man granen?
    -Kvällen innan julafton.

Svar på tråden Hur tidigt "får" man börja julpynta?